نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شرایط ثبت شرکت الی ثبت در سال جدید

چنانچه شما هم در دنیای تجارت فعالیتی دارید، لازم است بدانید که ثبت شرکت تا چه اندازه برای کسب‌وکار و راه‌اندازی شرکت‌تان اهمیت دارد. همان‌طور که می‌دانید؛ هرگونه کسب‌وکاری با عوامل مختلف ثابت و متغیری دست به گریبان است. در این راستا، تنها وجود یک سری مقررات و قوانین می‌تواند به شما کمک نماید تا فعالیت تجاری و اقتصادی شما نظم و ثبات پیدا کرده تا بتوانید با ثبت برند خود در هر حوزه‌ای که فعالیت دارید؛ به موفقیت دست یابید.

همچنین گاهی ممکن است؛ یک شرکت پس از ثبت، نیاز به ارائه تغییراتی در اساسنامه خود داشته باشد. در این شرایط نیز ثبت تغییرات شرکت، مانند ثبت شرکت ضروری است. به‌همین دلیل ما در این مطلب سعی داریم به موضوع ثبت شرکت پرداخته و مراحل انجام آن را با شما در میان بگذاریم.

شرکت به چه سازمانی گفته می‌شود؟

پیش از آنکه به موضوع اهمیت ثبت شرکت و برند بپردازیم؛ لازم است با ارائه یک تعریف کلی از شرکت به این نتیجه برسیم که چرا چنین امری برای راه‌اندازی یک شرکت، ضرورت دارد؟ شرکت یک نهاد حقوقی است که در آن افرادی گرد هم آمده و برای رسیدن به یک هدف واحد، تلاش می‌کنند. هنگامی که شرکتی به وجود می‌آید؛ می‌تواند امکان دریافت وام داشته باشد و کارکنان و یا کارگرانی را استخدام نماید.

دیگر آنکه این شرکت ثبت شده می‌تواند؛ دارایی و اموال مختص به خود را داشته باشد. از آنجا که شرکت، انواع گوناگونی دارد؛ دارای شرکایی از یک تا چندین نفر می‌تواند باشد. هر یک از آن‌ها می‌توانند، سرمایه‌ای را وارد شرکت کرده و براساس میزان سهمی که دارند در سود و زیان شرکت سهیم باشند. بنابراین برای آنکه انجام امور مربوط به هر شرکتی، منظم و روی یک قاعده و قانون خاص و مشخص پیش برود؛ لازم است شرکت به ثبت برسد.

چرا ثبت شرکت ضرورت دارد؟

پیش‌تر اشاره کردیم برای آنکه فعالیت‌هایی که در یک شرکت، انجام گیرد و طی یک نظم و قانون مشخصی انجام شود؛ بهتر است ابتدا شرکت ثبت شده و به‌دنبال آن ثبت برند انجام شود تا شخص و یا شرکت دیگری نتواند از تولیدات و یا خدماتی که ارائه می‌دهید به نام و نفع خود استفاده نماید. در ادامه بیشتر به لزوم و اهمیت ثبت برند و شرکت اشاره خواهیم کرد.

لزوم ثبت شرکت

ثبت شرکت به گونه‌ای است که یک حالت قانونی به شرکت بخشیده و به آن اعتبار می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان شناسنامه شرکت به‌شمار آید. این اعتبار و هویت، تنها منحصر به شرکتی است که ثبت کرده‌اید به‌طوری که تا پیش از آن هیچ شرکتی با این نام ثبت نشده و پس از این نیز هیچ شرکتی با عنوانی که شما ثبت کرده‌اید؛ نمی‌تواند ثبت شود.

اهمیت ثبت شرکت

یکی از موارد اهمیت انجام ثبت برای شرکت آن است که طرفین معامله می‌توانند به‌راحتی به انجام خرید و فروش و یا عقد قرارداد و… بپردازند. زیرا طرف مقابل در این صورت می‌تواند متوجه شود در حال عقد قرارداد با چه شرکتی است و یا میزان سرمایه و اختیار هر یک از مدیران تا چه اندازه است. نکته مهم دیگر در اهمیت ثبت شرکت آن است که پس از عقد قرارداد، هیچ‌ یک از طرفین "با وجود اسنادی که وجود دارد و تصمیماتی که به ثبت رسیده" نمی‌تواند اظهار بی‌اطلاعی کرده و آن‌ها را تغییر دهد.

مزایای ثبت شرکت

شاید شما بتوانید بدون داشتن شرکت و ثبت آن نیز کسب‌وکار مفیدی داشته باشید. اما بی‌شک، راه‌اندازی یک شرکت با ثبت قانونی آن می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. زیرا به این ترتیب شما به‌عنوان یک شخص حقوقی، فعالیت خواهید داشت که فواید آن به مراتب بیشتر است. از جمله فواید راه‌اندازی شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ثبت برند الی ثبت

پس از ثبت یک شرکت، چنانچه قراردادی بین شرکا منعقد شود؛ هیچ یک از آن‌ها نمی‌تواند از وجود اساسنامه و تصمیماتی که به ثبت رسیده، اظهار بی‌اطلاعی کرده و یا ایراداتی را به آن وارد نماید.

ثبت شرکت برای افرادی که با شرکت معامله‌ای اعم از خرید، فروش و یا دریافت خدمات را انجام می‌دهند؛ حائز اهیمت است. زیرا طرف مقابل شرکت، چه فرد باشد و یا شرکت دیگر می‌تواند متوجه گردد که سرمایه شرکت فوق تا چه اندازه‌ای است و همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم اختیارات مدیران به چه میزانی است.

در خصوص ثبت شرکت، متصدیانی وجود دارند که مشخص می‌کنند آیا بررسی‌های لازم برای راه‌اندازی شرکت و یا ایجاد این شخصیت حقوقی انجام شده است یا خیر؟ نکته مهم دیگری در این خصوص وجود دارد که این بررسی و نظارت، تنها شامل شرکت‌های داخلی نمی‌شود و شرکت‌های خارجی را نیز در بر می‌گیرد. زیرا ممکن است یک شرکت در خارج از کشور ایران راه‌اندازی شده باشد اما فعالیت و معاملات آن با شرکت‌ها و یا افراد داخل ایران انجام پذیرد.

به‌همین دلیل، طبق قوانین موجود با به ثبت رسیدن شرکت می‌توان بر جزئیات عملکرد و توانایی شرکت فوق در عقد قرارداد و معاملات آگاهی پیدا کرد. طبق قوانین مندرج در آئین نامه ثبت شرکت‌ها، موادی وضع شده که عدم رعایت آن‌ها سبب انحلال شرکت و یا عدم توانایی برای انجام فعالیت‌های آتی خواهد شد. به همین منظور شرکت‌های تجاری اعم از داخلی، خارجی و شرکت‌های بیمه باید به ثبت برسند.
 

چگونه می‌توان یک شرکت را به ثبت رساند؟

همان‌طور که اشاره کردیم ممکن است دو یا چند نفر توافق نمایند با راه‌اندازی و ثبت یک شرکت به انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی پرداخته و در سود و زیانی که در پی دارد، متناسب با سهمی که در میان گذاشته‌اند؛ سهیم باشند. به‌همین منظور لازم است با انجام مراحلی قانونی عملیات ثبت شرکت را به اتمام رسانده و به فعالیت‌های خود در قالب یک شرکت، رسمیت ببخشند. مراحل ثبت شرکت به این صورت است که برای این امر باید به اداره ثبت که زیرنظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت دارند، مراجعه شود. علاوه بر این اگر پس از مدتی نیاز به ثبت تغییرات شرکت در اساسنامه باشد، باز هم لازم است برای این مورد به اداره ثبت مراجعه شود تا بتوان این تغییرات را اعمال نمود.

نکته مهم: می‌دانید که در حال حاضر شرکت‌های متفاوتی از نظر نوع ساختاری در کشور وجود دارند که شامل شرکت‌های سهامی عام، سهامی خاص، شرکت تضامنی، تعاونی و یا شرکت‌هایی با مسئولیت محدود می‌شوند که روش‌های ثبت آن به‌طورکل با یکدیگر متفاوت است اما در قوانین جزئی شباهت‌هایی با هم دارند که لازم است برای ثبت آنها مدارک خاصی را آماده نمایید.

تغییرات شرکت الی ثبت

تکمیل و ارائه مدارک: برای ثبت هر شرکتی لازم است مدارکی همچون کپی مدارک شناسایی همه اعضا، کارت ملی و همچنین امضای اقرارنامه و گواهی عدم سوء پیشینه افراد به‌همراه مجوز (در صورتی‌ که شرکت فوق، قصد انجام فعالیت تجاری و یا اقتصادی داشته باشد) که لازم است به مجموعه‌هایی که در زمینه ثبت شرکت فعالیت می‌کنند، ارائه شود.

انتخاب نام شرکت: مرحله دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب نام شرکت است که باید مرتبط با فعالیتی باشد که قرار است در آن مجموعه انجام گیرد. ضمن آنکه لازم است نام شرکت سه سیلابی باشد و طبق قوانین ایران، فارسی بوده و لاتین نباشد و با فرهنگ انقلاب اسلامی و شئونات نظام جمهوری اسلامی نیز در تضاد و منافات نباشد.
تنظیم مدارک و امضا مدارک: پس از انتخاب نام و آماده کردن مدارک، باید توسط اعضا به امضا رسیده و سپس به اداره ثبت ارائه شود.
درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار: در آخرین مرحله از ثبت شرکت، لازم است آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار کشور درج گردد. این آگهی باید در اولین ماه پس از ثبت و به هزینه شرکت انجام پذیرد.
 

اخذ رتبه یا گرید به چه معناست؟

طبیعتا پس از راه‌اندازی شرکت، تا جایی که در توان دارید برای موفقیت آن تلاش می‌کنید تا از طریق برندسازی و تبلیغات و… در بین مشتریان خود شناخته شوید. چنانچه این فعالیت‌ها ادامه‌دار باشد می‌تواند رتبه‌های بالاتری دریافت نماید. این رتبه یا گریدها، شامل اعدادی می‌شوند که به توانایی و فعالیت‌های یک شرکت تعلق می‌گیرند.

اخذ رتبه‌بندی علاوه بر اینکه صلاحیت شرکت شما را مشخص می‌کند؛ کمک می‌کند تا بتوانید در مناقصات و مزایده‌های دولتی، شرکت کرده و براساس گرید خود، پروژه‌های دولتی عمرانی، انفورماتیک و… را بگیرید. بنابراین بهتر است پس از ثبت شرکت، جهت اخذ رتبه تلاش نمایید. در ادامه این مطلب قصد داریم به مبحث ثبت برند پرداخته و درباره ضرورت آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

برند چیست و چه کارکردی دارد؟

برند (Brand)، طبق تعریفی که توسط انجمن بازاریابان آمریکا ارائه شده شامل نام، نشان (لوگو) می‌شود که کمک می‌کند کالا و یا خدمات شما نسبت به رقبا در ذهن مشتری و مخاطب متمایز و ماندگار شود. هنگامی که شما برای برند خود ارزش‌آفرینی می‎‌کنید؛ کمک خواهید کرد که مشتریان، شما را به‌طور مداوم انتخاب نمایند.  تد لویت (Ted Levitt)  یکی از اساتید برجسته دانشگاه هاروارد می‌گوید: «در حال حاضر و در عصری که در آن قرار داریم دیگر رقابت بر سر محصولات و یا خدماتی نیست که شرکت‌ها به مشتریان خود ارائه می‌کنند. بلکه رقابت از آنجایی به‌وجود می‌آید که محصولی که از کارخانه و یا شرکت شما خارج می‌شود در بسته‌بندی، خدمات، تبلیغات، حمایت از مصرف کننده و سایر مواردی که می‌تواند ارزش بیشتری را برای مشتری قائل شود؛ تفاوت ایجاد می‌کند.» از سوی دیگر می‌توان گفت برندهایی که در طول سال‌ها توانسته‌اند جای خاصی در میان مشتریان داشته باشند؛ نه تنها کارکردهای بهتری را ایفا کرده‌اند، بلکه به زبان ساده احساس مردم را درگیر و با خود همراه نموده‌اند. زیرا اگر برندی نتواند روی مردم تاثیر خاصی بگذارد؛ تنها یک شرکت، فروشگاه و یا سازمان است. به‌همین منظور ثبت برند و پس از آن برندسازی یکی از فعالیت‌های مهم برای هر شرکتی است که محصولاتی را تولید کرده و یا خدماتی را به دیگران ارائه می‌کند.

برای ثبت برند چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

برند یا علائم تجاری‌ می‌تواند مفاهیم خاصی را به مشتری و مخاطب القا کرده و فعالیت و اهداف شرکت را مشخص نماید. بنابراین برای ثبت علامت و برند خود، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

شرکت الی ثبت

چنانچه قصد راه‌اندازی شرکت و ثبت آن را دارید؛ بهتر است این امر را به کمک شرکت‌های ثبتی که در این امر دارای تجربه و سابقه کاری بالایی هستند به انجام برسانید.

موسسه "الی ثبت" یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه، سابقه فعالیت طولانی دارد و می‌تواند به شما در خصوص ثبت شرکت و برند، ثبت تغییرات شرکت و همچنین اخذ رتبه و رتبه‌بندی و… کمک نماید. برای کسب اطلاع از تمامی خدمات شرکت الی ثبت به‌خصوص چگونگی ثبت شرکت در سال 1401، پیشنهاد می‌کنیم سایت این مجموعه را به آدرس الکترونیکی https://elisabt.ir/  ببینید و در خصوص هر حوزه‌ای که مدنظر دارید؛ با کارشناسان این مجموعه با شماره تماس 02126710646 ارتباط برقرار نمایید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل