نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت کوچکترین روبات کنترل از راه دور جهان

به گزارش سیناپرس، کوچکترین روبات کنترل از راه دور جهان ساخته شد. این میکرو ماشین شگفت‌انگیز توسط مهندسان دانشگاه نورث وسترن ساخته شده و به شکل یک خرچنگ کوچک است. گفتنی است این تیم مهندسی پیش از این ربات ‌هایی با ابعاد میلی‌ متری شبیه کرم، جیرجیرک‌ و سوسک‌ ساخته بودند.

اگرچه این تحقیق در حال حاضر اکتشافی است، اما مهندسین بر این باورند که این فناوری آن ها ممکن است دنیای رباتیک را به تحقق ربات‌هایی با ابعاد کوچک نزدیک ‌تر کند که می ‌توانند وظایف عملی را در فضاهای کاملاً محدود انجام دهند. محققان همچنین سال گذشته یک ریزتراشه بالدار تولید کردند که کوچکترین سازه پرنده ساخت بشر بود.

پروفسور جان راجرز، استاد رشته بیوالکترونیک، که این کار آزمایشی را رهبری کرد، در رابطه با روبات فوق می ‌گوید:  دانش روباتیک یک زمینه تحقیقاتی هیجان ‌انگیز است و توسعه ربات ‌هایی در مقیاس کوچک موضوعی سرگرم ‌کننده برای اکتشافات آکادمیک محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، ممکن است ربات‌ های کوچک را به عنوان عواملی برای تعمیر یا مونتاژ سازه ‌ها یا ماشین ‌های کوچک در صنعت یا به عنوان دستیار جراحی برای پاک کردن رگ ‌های مسدود شده، توقف خونریزی داخلی یا از بین بردن تومورهای سرطانی تصور کنید.

یونگ گانگ هوانگ (Yonggang Huang) که رهبری بخش تئوری این پروژه را بر عهده داشت در این رابطه، می ‌افزاید: فناوری ما انواع مدل های حرکتی کنترل ‌شده را امکان ‌پذیر می‌ کند و می ‌تواند با سرعت متوسط نصف طول بدن خود در هر ثانیه راه برود.

دستیابی به این امر در مقیاس های کوچک برای ربات های زمینی بسیار چالش برانگیز است.به گزارش سیناپرس،این خرچنگ روباتیک با ابعاد کوچکتر از یک کک، با سخت افزار پیچیده، هیدرولیک یا برق تغذیه نمی شود. در عوض، پروفسور راجرز توضیح می‌دهد که قدرت آن در انعطاف ‌پذیری الاستیک بدنش نهفته است.

برای ساخت این روبات  کوچک، محققان از یک ماده آلیاژی با حافظه شکلی استفاده کردند که با گرم شدن به شکل به یاد ماندنی خود تبدیل می شود. در این مورد، محققان از یک پرتو لیزر اسکن شده برای گرم کردن سریع ربات در نقاط مختلف هدف در سراسر بدنش استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، یک پوشش نازک شیشه ای به طور الاستیکی آن قسمت مربوطه از ساختار را به شکل تغییر شکل یافته خود پس از خنک شدن باز می گرداند. پروفسور راجرز اضافه می‌کند که وقتی ربات از یک فاز به فاز دیگر تغییر شکل می ‌دهد، به شکلی که به خاطر سپرده می‌ شود و دوباره برمی ‌گردد و به این ترتیب حرکت ایجاد می‌ کند.

وی در ادامه توضیح می دهد: نه تنها لیزر از راه دور ربات را برای فعال کردن آن کنترل می کند، بلکه جهت اسکن لیزری نیز جهت راه رفتن ربات را تعیین می کند. به عنوان مثال، اسکن از چپ به راست باعث می شود ربات از راست به چپ حرکت کند. از آنجایی که این ساختارها بسیار کوچک هستند، سرعت خنک ‌سازی آن بسیار سریع است. در واقع، کاهش اندازه این روبات‌ ها به آن ‌ها امکان می‌دهد سریع‌ تر بدوند.

راجرز و هوانگ برای ساخت چنین ماشین کوچکی به تکنیکی روی آوردند که هشت سال پیش معرفی کردند – یک روش مونتاژ پاپ آپ با الهام از کتاب پاپ آپ کودک.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Robotics منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل