نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نور چراغ و تلفن همراه زندگی پروانه ها را مختل می کند

به گزارش سیناپرس، پروانه موجودات زیبایی برای تماشا هستند، اما به نظر می رسد که نورهای حیاط خلوت خانه شما ممکن است در واقع آنها را گیج کنند. تحقیقات جدید تیمی از محققان در دانشگاه سینسیناتی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور چراغ ایوان ها یا حتی درخشش تلفن همراه شما می‌تواند پروانه‌ها را از مسیر خود  منحرف و سیستم جی پی اس داخلی آنها را مخدوش کند.

پاتریک گوئرا، استاد دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان این مطالعه، در این رابطه می‌گوید: ما دریافتیم که حتی با یک چراغ ساده که در یک کارگاه ساختمانی نصب شده می توان پروانه ها را فریب داده و این حشرات، چراغ را با خورشید اشتباه می گیرند.

متاسفانه باید اذعان داشت که نور مصنوعی در شب با ریتم شبانه روزی پروانه ها و فرآیندهای مربوط به زمان پرواز و زمان استراحت این حشرات درگیر می شود. پروانه‌ های مونارچ به پروتئین‌های خاصی متکی هستند که قطب ‌نمای داخلی آن‌ ها را به خوبی تنظیم می‌ کنند و به آن ها می ‌گوید در کدام جهت به سمت جنوب پرواز کنند و چگونه به مبدا اولیه خود برگردند. آلودگی نوری شبانه می تواند خطراتی را برای مهاجرت سالانه آنها از کانادا به مکزیک، جایی که زمستان را در آنجا سپری می کنند، ایجاد کند.

ساموئل استراتون، یکی از نویسندگان این مقاله درباره موضوع فوق می ‌افزاید: با توجه به اینکه بسیاری از پروانه های مهاجر در مناطق شهری پرواز می ‌کنند، این مساله دارای اهمیت زیادی است. به دست آوردن برخی از داده های زیست محیطی برای دیدن تاثیرات آلودگی نوری بر روی جهت گیری و پیامد های مهاجرت حشرات واقعا مفید خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، میلیون ها پروانه سلطنتی هر ساله حدود ۴ هزار کیلومتررا مهاجرت می کنند و این سفر طولانی توسط پنج نسل از این حشرات دارای عمر کوتاه انجام می شود. ریتم شبانه روزی آنها از یک ساعت بیولوژیکی استفاده می کند که اطلاعات موقعیت خورشید را برای جهت دهی جمع آوری می کند.
در این مطالعه ، محققان اثرات آلودگی نوری را روی حیوانات مهاجر که اغلب در طول روز فعال هستند، شبیه سازی کردند. نتایج نشان داد که یک منبع نور در شب، مانند یک چراغ خیابان، می‌تواند ساعت آنها را طوری تغییر دهد که فکر کنند روز است و حس زمان را از بین ببرد. 

آدام پارلین، یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح می دهد که ما متوجه شدیم که فعالیت های انسانی باعث می شود چرخه روز و شب آنها به هم بخورد. آلودگی نوری می تواند باعث شود آنها فکر کنند که روز طولانی تر است یا زودتر شروع می شود.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می ‌کنند بهترین کاری که مردم می‌ توانند برای کمک به پروانه‌ های مهاجر انجام دهند، خاموش کردن چراغ‌ های بیرون خانه در طول شب است.  شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی iScience منتشر شده است. 

مترجم: مریم عالمی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل