خطر شیوع گسترده آبله میمونی وجود دارد

به گزارش سیناپرس، طی دو هفته گذشته، موارد تایید شده آبله میمونی از ۱۲ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است که این ویروس بومی مناطق فوق نیستند.

سازمان بهداشت جهانی در این رابطه اعلام کرد که در حال پیگیری ۹۲ مورد تایید شده و ۲۸ مورد احتمالی آبله میمونی در ۱۵ کشور است. در حال حاضر شیوع اصلی این بیماری به ایالات متحده و بریتانیا مرتبط است.

رئیس جمهور آمریکا در این رابطه گفت که همه باید نسبت به شیوع اخیر موارد آبله میمونی در ایالات متحده و اروپا هوشیار باشند.
در حال حاضر متخصصین پزشکی به طور جدی روی این مساله مطالعه می کنند تا مشخص شود چه کاری باید انجام داده و چه واکسنی، در صورت وجود، ممکن است برای این ویروس در دسترس باشد. این یک نگرانی جدی است به این معنا که اگر شیوع پیدا کند، همه جهان در خطر قرار دارند. به گزارش سیناپرس، گفتنی است این بیماری پس از یک شیوع اولیه در بین میمون‌ هایی که برای تحقیقات پزشکی در آزمایشگاه دانمارکی در سال ۱۹۵۸ استفاده می ‌شدند، نامگذاری شد.

به گزارش سیناپرس، اولین مورد آبله میمون در یک کودک در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شد. این بیماری همچنان در این کشور شیوع داشته و  در تعدادی دیگر از کشورهای غرب آفریقا از جمله کامرون، لیبریا و نیجریه نیز گزارش شده است.

به طور معمول، این بیماری از حیوان حامل ویروس به انسان منتقل می شود. با این حال ویروس آبله میمونی می تواند از فردی به فرد دیگر از طریق تماس نزدیک یا از طریق قطرات تنفسی منتقل شود. ویروس فوق همچنین می ‌تواند با لمس مایعات بدن آلوده و زخم‌ های آبله میمونی و همچنین لباس‌ های آلوده یا پارچه‌ های دیگر سرایت کند.

روند انتقال از طریق مجاری تنفسی، تماس با مایعات بدن، زخم آبله میمونی و مواردی که به مایعات یا زخم آلوده شده اند نیز گزارش شده است. علائم معمولا بین دو تا چهار هفته طول می کشد. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، در آفریقا، میزان مرگ و میر افراد مبتلا به آبله میمون می تواند به ۱۰ درصد برسد.

به گزارش سیناپرس، این ویروس دو مرحله بالینی دارد. افراد مبتلا ابتدا تب، درد سر و عضله و سایر علائم مشابه آنفولانزا را تجربه خواهند کرد. با این حال، در عرض یک تا سه روز پس از پایان تب، بیماران شروع به ایجاد بثورات روی صورت می کنند که به سرعت گسترش یافته و به ضایعات در سراسر بدن تبدیل می شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده یک واکسن ویروس زنده را برای محافظت در برابر ابتلا به آبله میمون تایید کرده است. یک کمیته مشورتی در حال حاضر در حال ارزیابی استفاده از آن به عنوان یک اقدام پیشگیرانه است.

مترجم:  زهرا همراز
منبع: upi
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا