تفکیک آموزش و پژوهش خطاست
محمود کمرهای در مراسم معرفی مدیرکل جدید خدمات آموزشی دانشگاه تهران، آموزش را اساس کار علمی در دانشگاه عنوان کرد و افزود: کیفیت دانشگاه به کیفیت آموزش وابسته است. در دنیا دانشگاهی نداریم که در پژوهش قوی و به نام و شناختهشده باشد ولی آموزش ضعیفی داشته باشد.
وی افزود: بدون آموزش قوی نمیتوان کار پژوهش قوی انجام داد. یک دانشجوی آموزشدیده خوب و قوی میتواند یک پژوهش خوب و قوی ارایه دهد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران تاکید کرد: آموزش از پژوهش جدا نیست، با ترکیب آموزش و پژوهش، فناوری تولید میشود و تولید یک فناوری و یک محصول جدیدی بدون تربیت یک محقق قوی و فردی که آموزش قوی دیده باشد، ممکن نیست.
کمره ای تصریح کرد: تفکیک آموزش و پژوهش خطاست، آموزش دانشگاه پایه و اساس کار دانشگاه است و آموزش خوب و قوی سرآغاز فعالیتهای علمی برای دانشگاه و کشور است.
وی با تاکید بر حفظ کیفیت در امور آموزشی، گفت: در همه فرآیندهای آموزشی باید کیفیت ملاک عمل قرار بگیرد؛ چرا که مسایل روزمره و گذرا تمام میشوند، ولی آنچه که میماند کیفیت است.
در ادامه این مراسم، علی طاهری میرقائد مدیرکل پیشین خدمات آموزشی دانشگاه تهران از سامانه سپاری، بازنگری آییننامههای آموزشی مقاطع مختلف، اسکن تمامی مدارک دانشجویان قدیمی و اسناد آموزشی به عنوان اقدامات اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه در سالهای اخیر نام برد.
طاهری میرقائد از بازنگری و تصویب دستورالعمل تدوین پایاننامهها، صدور و ارسال گواهیهای اشتغال به تحصیل به صورت الکترونیکی، تأیید معافیتهای نودانشجویان از طریق سامانه epolice، تسهیل در روند صدور دانشنامهها و… به عنوان دیگر اقدامات حوزه خدمات آموزشی دانشگاه تهران یاد کرد.
وی به شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: در این دوره مشکلاتی برای برگزاری کلاسهای غیرحضوری وجود داشت و در بعضی اوقات دانشجویانی بودند که ابزار لازم برای استفاده از این کلاسها را نداشتند که طی هماهنگی با معاونتهای دانشجویی و فرهنگی تسهیلاتی برای تهیه لپتاپ و گوشی هوشمند برای آنان در نظر درگرفته شد.
این مسوول پیشین در دانشگاه تهران ارایه خدمات آموزشی در شرایط شیوع کرونا و موفقیت دانشگاه تهران در این دوره را حاصل انسجام بین مسوولان و کارشناسان آموزشی دانست و افزود: قطعاً بدون همراهی و همدلی کارشناسان و مسوولان آموزش این موفقیتها میسر نبود.
بازنگری آییننامهها، پیادهسازی مصوبات شورای آموزشی، تهیه دستورالعمل برای پذیرفتهشدگان جدید در دوره کرونا، استقرار میز خدمت برای پاسخگویی به دانشجویان و مراجعان از دیگر خدماتی بود که طاهری میرقائد به آن پرداخت.
وی با بیان اینکه در دوره کرونا زیرساختهای خوبی در دانشگاه ایجاد شد، تاکید کرد: این ظرفیتها زمینه مناسبی برای آموزش ترکیبی در دانشگاه ایجاد کرده است.
دکتر محمد میرهای مدیرکل جدید خدمات آموزشی دانشگاه تهران نیز به اهمیت نیروی انسانی در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: با توجه با سابقه بالای کارکنان بخش آموزش، اگر اندیشهای برای جانشینپروری این نیروها صورت نگیرد، در آینده دچار چالش اساسی در بخش نیروی انسانی خواهیم شد.
وی ترمیم نیروی انسانی، بهبود سرمایههای انسانی و بهبود شرایط کارکنان آموزش را از جمله برنامههای اداره کل خدمات آموزشی در آینده برشمرد.
این مسوول در دانشگاه تهران با تاکید بر ادامه سامانه سپاری در بخشهای مختلف آموزش، گفت: معتقدیم با سامانه سپاری فرآیندها، اصولی مانند شفافیت، دقت، سرعت و پاسخگویی بهتر رعایت میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ارتباط بیشتر و بهتر با دانشکدهها و واحدهای دانشگاه، تفویض اختیار به صف و همچنین توجه بیشتر بر فرآیندهای آموزشی در بخش دانشجویان بینالملل تاکید کرد.
No tags for this post.