نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشفی مهم برای حفظ سلامت دوچرخه سواران شهری

به گزارش سیناپرس، دوربرگردان ها و میادین شهری که بسیاری تصور می کنند بخش مهمی از ایمنی ترافیکی محسوب می شوند، در واقع نسبت به تقاطع های معمولی برای دوچرخه سواران خطرآفرین تر هستند. 

به گفته پژوهشگران، این امر به ویژه در مورد میدان های کوچک در مناطق مسکونی بیشتر صدق می کند. علیرغم اینکه میدان ها تنها ۰.۶ درصد از کل تقاطع ها را تشکیل می دهند، اما تقریباً ۱۲ درصد از تصادفات مربوط به دوچرخه در این نقاط اتفاق می افتد. اریک دانکرز (Erik Donkers) کارشناس ترافیک در این باره گفت: بسیاری از این موارد مربوط به سردرگمی اضافی ناشی از دوچرخه های الکترونیکی است که در حال افزایش هستند.

او می افزاید: با دوچرخه های الکترونیکی، دوچرخه سواران دیگر با سرعت یکسانی حرکت نمی کنند و تشخیص زمان ورود به تقاطع برای رانندگان دشوارتر می شود.

دانکرز توضیح داد: به هر حال یک میدان نقطه پیچیده ای است چراکه چهار نقطه درگیری دارد. اگر یک ماشین حتی با سرعت کم در یک میدان با دوچرخه برخورد کند، همه چیز به سرعت خراب شده و نظم ترافیکی به هم می ریزد.

بر اساس تعریف کارشناسان، میدان نوعی تقاطع دایره ‌ای است که حرکت از یک طرف در اطراف یک جزیره مرکزی جریان داشته باشد و اولویت معمولاً به وسایل نقلیه موجود در تقاطع داده می ‌شود.
محققان اعلام کردند که نتایج پژوهش های جدید به شدت با نظرات قدیمی در مورد دوربرگردان ها و میدان های شهری در تضاد است. این نوع تقاطع ها بهترین ساختار در زیرساخت های حرکتی در شهر محسوب می شوند و به طور کلی تصور می شود که برای دوچرخه سواران بسیار ایمن هستند.

به گزارش سیناپرس،  لیان ون بنتم (Leanne van Bentem) کارشناس حمل و نقل دوچرخه ای می گوید: من اصلاً انتظار نداشتم که میدان ها اینقدر از نظر امنیت ضعیف باشند. دانکرز در پایان افزود: اولین قدم باید تغییر حق تقدم در میادین شهری و اولویت دادن به دوچرخه ها نسبت به خودروها باشد.

او توضیح داد که دادن حق تقدم به دوچرخه ‌سوار مسئولیت بیشتری به او می ‌دهد و احتمالاً از احساس ایمنی کاذب جلوگیری می‌ کند. وی افزود: البته اگر برخی از میدان ها اولویت را به خودروها بدهند و برخی دیگر این کار را نکنند، این امر می ‌تواند باعث سردرگمی و خطرات بیشتر شود. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: nltimes
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل