نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استقلال صنعتی در عرصه دریا پیگیری می شود

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در هفتمین نشست تخصصی صنایع دریایی با عنوان «صنایع دریایی کشور پس از تحریم» گفت: رسیدن به استقلال صنعتی در حوزه دریا از اهداف این حوزه است . در شرایط تحریم، ایران توانست به ساخت کشتی ایران اراک، و ایران و شهر کرد، دست یابد.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست تخصصی وضعیت صنایع دریایی ایران پس از لغو تحریم های بین المللی با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی و دبیر شورای عالی صنایع دریایی و نمایندگان نهادهای دریایی و بخش خصوصی برگزار شد. 
در این نشست به ارزیابی فرصت ها و چالش های لغو تحریم ها و آثار آن بر صنایع دریایی توسط کارشناسان و مسئولان حاضر در جلسه پرداخته شد و محورهای مورد بحث در این نشست موضوعاتی همچون شناخت فرصت ها و تهدیدهای پیش رو بر اثر رفع تحریم ها، ارائه راه کارهای انتقال فناوری پس از رفع تحریم ها، تأثیر سرمایه گذاری خارجی بر منابع داخلی پس از رفع تحریم ها و راه کارهای جذب سرمایه گذاران خارجی و تسهیل سرمایه گذاری و همچنین تولید محصولات رقابت پذیر و ایجاد فضای کسب و کار در دوران پسا تحریم بود. 
وی با اشاره به وضعیت کنونی صنایع دریایی در کشور گفت: در پی برگزاری سلسله نشست های تخصصی صنایع دریایی و ارزیابی وضعیت کنونی (دوران پسا تحریم) در پی آن هستیم که موضوعات و مسائل مرتبط با دریا را به دور از موارد حاشیه ایی و زود گذر مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم و به پیش بینی دستاوردهایی دریایی در آینده بپردازیم. 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی یکی از معضلات صنایع دریایی را رشد نکردن به صورت یکنواخت و همه جانبه خواند و افزود: ستاد توسعه دریایی و صنایع دانش بنیان دریایی سعی بر آن داشته است تا موضوعات و چالش های مرتبط با دریا را به صورت گسترده و همه جانبه مورد بررسی قرار دهد، از این رو این ستاد در حوزه فرهنگ سازی و ترویج با برگزاری جشنواره دانش آموزی دریا و با چاپ آمارنامه اطلاعاتی در حوزه اطلاعات و آمار و ارتباط با مراکز علمی در حوزه آموزش و فناوری و با پرداختن به معضلات در حوزه صنعت به حل موانع دریایی بپردازد. 
سیف ایران را از نظر رشد علمی در علوم دریا همتراز با کشورهای اروپایی خواند و اظهار کرد: طبق آخرین رده بندی علمی در سال 2014 ایران رتبه یازدهم را در حوزه مهندسی دریا به خود اختصاص داده است و با اختلافی ناچیز موازی با کشورهای آلمان و فرانسه در حال حرکت است و بنا به آمارنامه تربیت مهندسی و فارغ التحصیلان دریایی بعد از کشورهای روسیه و امریکا رتبه سوم را به خود اختصاص داده ایم. 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به تولید ناخالص ملی در کشور گفت: به دلیل محدودیت های بین المللی سهم دریا از GDP کشور سهم ناچیزی است و سهم ما در کل دنیا 1 درصد است و با توجه به جمعیت و سهم ما از دریا و همچنین با توجه به حمل نقل گسترده کشورمان باید بتوانیم سهم تولیدات دریایی کشورمان را افزایش دهیم. قطعا رسیدن به این اهداف با رها کردن صنعت میسر نخواهد شد و برای مهیا ساختن بستر تولیدات علمی و رسیدن به ایده آل های علمی در حوزه دریا نیاز به بازنگری در صنعت دریا مشاهده می شود.
بنا بر این گزارش در هفتمین نشست تخصصی صنایع دریایی، نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت کشتیرانی، سازمان بنادر و دریانوردی، دبیر شورای عالی صنایع دریایی و نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل