نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داروی حساسیت فصلی را با احتیاط استفاده کنید

به گزارش سیناپرس، بسیاری از افراد دارای حساسیت فصلی هستند که به طور خاص در بهار، تابستان و اوایل پائیز ظهور می کند. در این میان بسیاری از مردم بدون نسخه پزشک از اسپری ‌های ضد احتقان بینی استفاده می کنند که این موضوع می تواند خطرات خاص خود را در پی داشته باشد.
گاهی استفاده از این اسپری ها برای متوقف کردن حساسیت، نتیجه عکس داشته و حال بیمار را بدتر می کند.  پزشکان، این اثر را اثر برگشتی می نامند. از سوی دیگر عوارض جانبی استفاده از اسپری بینی را نیز نباید نادیده گرفت. اگر پس از استفاده از اسپری ضد حساسیت بینی این علائم را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:

به گزارش سیناپرس، به طور معمول شما می توانید این محصولات را از داروخانه خریداری کرده و یا پزشک می تواند یکی را برای کمک به رفع آبریزش یا گرفتگی بینی ناشی از آلرژی تجویز کند.

اصول استفاده از اسپری بینی

بسیاری از داروهای مختلف ممکن است به عنوان اسپری بینی عرضه شوند. همچنین، دستورالعمل نحوه استفاده از آنها متفاوت است. اگر دستورالعمل ها را متوجه نشدید، بهتر است از داروساز خود بپرسید.
قبل از شروع استفاده از اسپری بینی، موارد زیر را در نظر بگیرید:
مطمئن شوید که می توانید از طریق هر دو سوراخ بینی نفس بکشید.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که اگر سوراخ های بینی شما مسدود شده باشد، داروی موجود در اسپری بینی شما به اندازه کافی به داخل مجرای بینی شما نمی رود. در این صورت، اسپری بینی آنطور که انتظار می رود موثر نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که برخی از اسپری های بینی قبل از استفاده باید آماده شوند.

برای اینکه اسپری بینی خود را آماده کنید، باید چند بار در هوا بپاشید تا زمانی که متوجه خروج غبار ریز شوید. فراموش نکنید که برای ایمنی، اجازه ندهید این قطرات با چشم برخورد کنند.

اسپری بینی خود را طبق دستور نگهداری کنید و از قرار دادن طرف آن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. بهتر است اسپری بینی خود را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید. علاوه بر این، آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

آیا می توان به اسپری بینی معتاد شد؟

به گزارش سیناپرس، اسپری های بینی تجویزی اعتیادآور محسوب نمی شوند. با این حال، اکثر افراد مبتلا به آلرژی تمایل دارند که اغلب از آنها استفاده کنند زیرا واقعاً خوب عمل می کنند.
در ادامه به معرفی انواع اسپری بینی ضد حساسیت می پردازیم که شناخت آن ها می تواند برای هر فردی مفید باشد.

اسپری های ضد احتقان

اسپری‌های ضد احتقان با کوچک کردن بافت‌ های متورم و عروق خونی بینی که باعث احتقان می‌ شوند، عمل می‌ کنند. چند نمونه از اسپری های ضد احتقان عبارتند از فنیل افرین هیدروکلراید و اکسی متازولین هیدروکلراید که معمولا بدون نسخه در دسترس هستند.

به گزارش سیناپرس، لازم است بدانید که استفاده از این نوع اسپری بینی بیش از سه روز توصیه نمی شود. محدودیت فوق به این دلیل است که استفاده طولانی تر از آنها می تواند بینی شما را مسدود یا کیپ کند. به گزارش سیناپرس، اگر فشار خون بالا یا گلوکوما (آب سیاه چشم) دارید که تحت کنترل نیست، بهتر است قبل از استفاده از اسپری های ضد احتقان بینی با پزشک خود مشورت کنید.

اسپری های آنتی هیستامین

 اسپری های آنتی هیستامین می توانند عطسه، احتقان و خارش و آبریزش بینی را تسکین دهند. این نوع اسپری بینی نسبت به قرص های آنتی هیستامین باعث خواب آلودگی کمتری می شوند. با این حال، آنها هنوز هم می توانند برخی افراد را خواب آلود کنند.

اسپری بینی استروئیدی

اسپری های بینی استروئیدی برای کمک به کاهش عطسه، احتقان و خارش و آبریزش چشم ها عالی هستند. این نوع اسپری بینی می تواند به شما در

رفع آبریزش بینی نیز کمک کند.

اسپری های بینی استروئیدی اغلب اولین داروهایی هستند که در مورد آلرژی توصیه می شوند. با این حال، معمولاً یک هفته طول می کشد تا متوجه بهبود علائم خود شوید.

اسپری های کرومولین سدیم NasalCrom))

کرومولین سدیم به جلوگیری از ترشح هیستامین در بدن شما کمک می کند. هیستامین ها مواد شیمیایی هستند که می توانند علائم آلرژی مانند عطسه و آبریزش بینی را ایجاد کنند. به گزارش سیناپرس، این اسپری بینی همچنین می تواند در مورد گرفتگی بینی نیز کمک کند.
برخی از افراد ۳۰ دقیقه پس از استفاده از این اسپری بینی نتایج را مشاهده می کنند. با این حال، برای اینکه داروی فوق بهتر عمل کند، توصیه می شود یک یا دو هفته قبل از فصل آلرژی و سپس یک یا چند بار در روز از آن استفاده کنید.

اسپری ایپراتروپیوم بینی (آتروونت بینی)

این نوع اسپری بینی تجویزی می تواند آبریزش بینی شما را با توقف رشد مخاطی درمان کند. این دارو عطسه یا احتقان را به خوبی تسکین نمی دهد. علاوه بر این، Atrovent بینی برای افرادی که دارای پروستات بزرگ یا گلوکوما هستند توصیه نمی شود.

گزارش: احسان محمدحسینی
منبع: gilmorehealth
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل