نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سدسازی ها عامل شیوع بیماری سالک در اصفهان است

دکتر مینو محرز در مورد شیوع بیماری سالک به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: این بیماری پوستی که موجب بروز زائده هایی روی پوست و سپس زخم می‌شود، ناشی از گزیدن پشه خاکی است و علائم آن زخم هایی بر روی لب، دهان، بینی، گرفتگی و آبریزش بینی، خونریزی بینی و تنگی نفس را شامل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: گسترش کشاورزی، سدسازی، تجمع فاضلاب‌ها و زباله‌ها در مناطقی که موش های صحرایی جولان می دهند باعث شیوع بیماری سالک میشوند،این درحالی است که انجام چنین کارهایی باید اصولی و علمی باشد.

وی با بیان اینکه حدود 60 درصد از خانواده‌ها به ویژه کودکان در شهرهای مختلف استان اصفهان با بیماری سالک دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهارکرد: سدسازی بدون مجوز و هماهنگی با وزارت بهداشت و محیط زیست، عامل شیوع بیماری سالک در اصفهان است. چرا که دستیابی به آب و کاشت گوجه فرنگی که غذای مورد علاقه موش است و این مسئله موجب شیوع سالک در بین خانواده‌ها می‌شود.

این متخصص بیماری های عفونی در مورد درمان و پیشگیری بیماری سالک تصریح کرد: این بیماری دارویی ندارد و تنها راه پیشگیری از آن جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه خاکی و استفاده از لباس‌های پوشیده در مناطقی که شیوع این بیماری وجود دارد.

محرز ادامه داد: بیماری سالک اغلب در روزهای گرم سال می‌تواند سلامت خانواده ها را تهدید کند. چرا که تابستان زمینه شیوع بیماری های عفونی و پوستی را به دنبال دارد و فصل فعالیت پشه های خاکی از اواخر بهار و تابستان است.

وی شیوع بیماری سالک در اصفهان را به دلیل پرداختن به سدسازی های بی رویه بدون اخذ مجوز قانونی از وزارت بهداشت اعلام کرد: سدسازی باید با ارگان‌های مختلف کشور هماهنگ باشد چرا که این مهم می‌تواند زمینه شیوع بیماری های عفونی را فراهم کند و ضایعه این بیماری حدود یکسال به طول می‌انجامد. 

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه گفت: بیماری سالک علاوه در اصفهان در شهرهایی همچون مشهد، بم، شیراز، یزد، کرمانشاه و در حاشیه این شهرها و مناطق روستایی اتفاق می‌افتد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل