تازه واردهای ارز دیجیتال بخوانند!

این نوشته به افردا تازه وارد در ارز دیجیتال کمک می‌کند تا اولین قدم را برای ورود به این بازار پرهیجان بردارند و به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال جدی‌تر نگاه کنند.

چقدر سرمایه برای ارز دیجیتال نیاز است؟

اول از همه باید بدانید بخشی از سرمایه خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص دهید که از دست دادن آن آسیب زیادی به شما وارد نکند. هیچ گاه پولی که برای نیازهای ضروری خود به آن احتیاج دارید وارد بازار نکنید. این توصیه برای تازه واردهاست چون هنوز با خم و چم ترید یا سرمایه‌گذاری آشنا نیستند و ممکن است با یک حرکت اشتباه دارایی خود را از دست بدهند.

بعضی از صرافی‌ها مبالغ کم را هم برای شروع قبول می‌کنند. مثلا در صرافی پول نو شما می‌توانید با ۵۰۰ هزار تومان بیت کوین بخرید. به این نکته مهم دقت کنید که لزوما نباید یک واحد کامل از کوین یا توکن را بخرید. کوین‌ها و توکن‌ها هم مانند پول‌های سنتی به واحدهای کوچک‌تر تقسیم می‌شوند. مثلا در مثال ما با ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید با قیمت همین الان بیت کوین (زمان نگارش این مطلب) ۰.۰۰۰۵۱۸ بیت کوین داشته باشید.

هرچه سرمایه کمتری وارد بازار کنید تاثیر بالا و پایین رفتن قیمت روی شما کمتر خواهد بود پس برای شروع شاید بهتر باشد کمی محتاط عمل کنید.

بهتر است روی چه ارزی سرمایه گذاری کنیم؟

در این مورد هیچ توصیه قطعی‌ای نمی‌توان کرد. ممکن است دوستان شما روی ارزهای ناشناخته سرمایه‌گذاری کرده باشند و پول آن‌ها چندین برابر شده باشد. همین ممکن است است افراد را ترغیب کند تا روی میم کوین‌ها یا ارزهای بدون برنامه و نامعتبر سرمایه‌گذاری کنند. اما در مقیاس وسیع‌تر افرادی را می‌بینیم که سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند و دارایی‌شان به صفر رسیده است.

یک جمله معروف هست در دنیای کریپتو که می‌گوید هولدرها همیشه برنده‌اند! آن هم هولد کوین‌های امتحان پس داده‌ای مثل بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و… . پس شاید بد نباشد که در سبد سرمایه‌گذاری خود بخش مهمی را به این ارزها اختصاص دهید. قبل‌تر هم گفتیم که می‌توانید کمتر از یک واحد از ارزها را بخرید پس می‌توانید با مبلغ کم، روی پادشاه ارزها سرمایه گذاری کنیم.

سبد سرمایه‌گذاری متنوع داشته باشید

حرف از سبد سرمایه‌گذاری شد؛ باید به این نکته توجه کنید که تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. اگر همه پول خود را روی یک ارز و یک پروژه بگذارید با سقوط آن ارز تمام دارایی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تمام تخم‌مرغ‌های شما خواهد شکست! پس همیشه چند درصد از پورتفولیوی خود را به ارزهای متنوع اختصاص دهید. کاهش قیمت یک ارز با افزایش قیمت دیگری جبران می‌شود و درصد ضرر شما کاهش می‌یابد.

از کدام صرافی ایرانی خرید کنیم؟

با توجه به نکاتی که گفتیم چند نکته در انتخاب صرافی بسیار مهم است.

مورد اول اینکه با قیمت کم مثلا ۵۰۰ هزار تومان نیز بتوان خرید کرد. دوم اینکه ارزهای لیست شده در آن صرافی ارز دیجیتال معتبر باشند. در مورد صرافی‌هایی که ارزهای ناشناخته را لیست می‌کنند باید محتاط بود. نکته سوم این است که تنوع ارزهای آن صرافی زیاد باشد که شما مجبور نباشید در چند صرافی مختلف که شاید اعتمادی به آن‌ها ندارید سرمایه‌تان را وارد کنید.

نکته مهم دیگر برای شروع به کار در بازار ارزهای دیجیتال این است که آن صرافی چقدر با تکنولوژی روز در ارتباط است. مثلا یک صرافی خوب و مدرن شبکه‌های بلاکچین زیادی را باید پشتیبانی کند. اکثر صرافی‌های قدیمی با اینکه قابل اعتماد هستند، کارهای نوآورانه نمی‌کنند. مثلا نهایتا چهار شبکه بلاکچین را پشتیبانی می‌کنند!

در صورتی که الان شبکه‌هایی مانند رونین،‌ لایه دوم‌های اتریوم مانند آربیتروم، آوالانچ، سولانا، پالیگان شبکه‌های کم کارمزد، ارزان و سریع فعال هستند که برای تراکنش بسیار به صرفه‌ترند. پس صرافی‌ای را انتخاب کنید که از شبکه‌های بلاکچین زیادی پشتیبانی می‌کند.

آیا حتما باید کیف پول داشته باشیم؟

بهتر است کار با کیف پول‌های ارز دیجیتال را یاد بگیرید ولی می‌توانید در شروع کار از کیف پول حساب کاربری خود در صرافی استفاده کنید. این را به یاد داشته باشید که نکته مهم برای شروع، انتخاب صرافی قابل اعتماد و به‌روز است. ولی با این حال در حجم‌های خرید زیاد، اگر اهل معاملات روزانه نیستید بهتر است ارزهای خود را از صرافی به کیف پول شخصی خود منتقل کنید. پس صرافی شما باید این امکان را داشته باشد که بتوانید کیف پول خود را به صرافی مرتبط کنید و ارزهای خود را به صرافی و بالعکس منتقل کنید.

آیا می‌توان به صرافی‌های ایرانی اعتماد کرد؟
این نکته را در نظر بگیرید که در حال حاضر به صرافی‌های ارز دیجیتال اینماد داده نمی‌شود و هیچ کدام از صرافی‌های ایرانی اینماد ندارند. با این حال روی صرافی‌ها نظارت می‌شود و هرگونه تخلف از سمت مقامات قضایی و پلیس فتا قابل پیگیری است.

صرافی‌های معتبری مانند والکس، صرافی پول نو و نوبیتکس شناخته شده هستند و کاربران بسیاری دارند. برای شناخت یک صرافی معتبر به این نکات توجه کنید:

صفحات شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را چک کنید و ببینید که فعال و پاسخگو هستند یا خیر.

پشتیبانی آن‌ها را رصد کنید و نحوه پاسخگویی آن‌ها را بسنجید.

سایت رسمی آن‌ها را ببینید و از نظر طراحی و رابط کاربری بررسی کنید.

یک بار مبلغ کمی از آن‌ها خرید کنید و نحوه پشتیبانی، ارسال و سرعت تراکنش‌ها را چک کنید.

ببینید که از درگاه‌های رسمی پرداخت استفاده می‌کنند یا به شما کارت به کارت را پیشنهاد می‌دهند.

ببینید که آیا شرکت ثبت شده‌ای در داخل ایران دارند یا خیر.

ببینید که آیا اطلاع رسانی و محتوای مفید در بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند یا خیر.

نتیجه گیری
اگر در بازار ارزهای دیجیتال تازه وارد هستید و می‌خواهید قدم اول را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال بردارید کمی صبور باشید و شرایط را بسنجید. اخبار روز را دنبال کنید، قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را ببینید و پروژه‌های معتبر را بشناسید. برای شروع به کار یک صرافی معتبر ایرانی را در نظر بگیرید و با آن کار کنید. تصمیم‌های احساسی نگیرید و سنجیده عمل کنید.

ارزهای دیجیتال در ابتدای راه خود هستند و بهتر است با چشمان باز وارد شوید!

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا