شناسایی گونه ناشناخته و بسیار عجیب از مارها

به گزارش سیناپرس، محققان سازمان غیردولتی پارا لا تیرا (Para La Tierra) در پاراگوئه با همکاری Guyra Paraguay، گونه ای از مار جدید کشف شده را ثبت کرده و جزییات آن را شرح دادند. این مار متعلق به جنس فالوتریس (Phalotris) است که دارای ۱۵ گونه نیمه زیرزمینی بوده که در مرکز آمریکای جنوبی پراکنده شده اند. این گروه از مارها به دلیل رنگ ‌های چشمگیر با طرح ‌های قرمز، سیاه و زرد مورد توجه قرار گرفته ‌اند.

ژان پل بروارد (Jean-Paul Brouard) یکی از محققین درگیر در این شناسایی، هنگام حفر چاله در رانچو لاگونا بلانکا در سال ۲۰۱۴ به طور تصادفی با نوعی از گونه های جدید مار برخورد کرد. او به همراه همکارانش پل اسمیت (Paul Smith) و پیر کاچیالی (Pier Cacciali) این کشف را ثبت کرده و توضیح داد.

مار فالوتریس جدید جذابیت خاصی دارد و با سر قرمزش در ترکیب با گردن زرد، نوار جانبی سیاه و فلس های شکمی نارنجی با لکه های سیاه نامنظم از سایر گونه های مرتبط در جنس خود قابل تشخیص است.به گزارش سیناپرس، این گونه فقط در جنگل های سرادو در بخش سن پدرو در شرق پاراگوئه وجود دارد. پراکنش شناخته شده آن شامل دو نقطه با خاک های شنی است که ۹۰ کیلومتر از هم فاصله دارند.

نادر بودن شدید این گونه محققان را بر آن داشت تا با توجه به دسته بندی های حفاظتی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این گونه شناخته شده را به عنوان گونه در خطر انقراض در نظر بگیرند که به این معنی است که در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم برای آن در معرض خطر انقراض قریب الوقوع است.

گفتنی است که این گونه را فقط می توان در مقاصد گردشگری معروف لاگونا بلانکا یافت، منطقه ای که به عنوان ناحیه ای مهم برای حفاظت از دوزیستان و خزندگان اعلام شده است.

به گزارش سیناپرس، محققان در ادامه اظهار داشتند که کشف این گونه، یک بار دیگر نیاز به حفاظت از محیط طبیعی در این منطقه از پاراگوئه را نشان می ‌دهد. لاگونا بلانکا به مدت ۵ سال به عنوان حفاظتگاه طبیعی تعیین شد، اما در حال حاضر هیچ حفاظتی ندارد و پژوهشگران معتقدند که حفظ این سایت باید به عنوان یک اولویت ملی برای حفاظت در نظر گرفته شود.
شرح کامل کشف این گونه مار جذاب در آخرین شماره مجله تخصصی Zoosystematics and Evolution منتشر شده است.