گلابگیری در پارک آب و آتش

باد خنک بهاری می‌وزد و هنوز چندمتری مانده تا از خیابان شهیدی وارد بوستان آب‌وآتش شویم، اما رایحه خوش گل‌محمدی مشاممان را نوازش می‌دهد. محل جشنواره با الهام از رنگ گل‌محمدی (صورتی) آماده‌سازی‌ شده و گلابگیرانی از کاشان، قمصر و نیاسر کنار هم بساط گلابگیری برپا کرده‌اند و با دیگ‌های مخصوص مشغول گرفتن عصاره گل‌محمدی هستند که به محض برداشتن در دیگ‌ها بوی خوش گلاب، فضا را پر می‌کند.

علاوه بر گلابگیری، انواع عرقیات گیاهی هم در این جشنواره عرضه می‌شود. اینجا خبری از واسطه نیست و مردم در تقابل رودررو فرایند گلابگیری را می‌بینند و پس از تست و تأیید در نهایت گلاب و عرقیات موردنیازشان را انتخاب می‌کنند و هزینه آن‌را می‌پردازند.

حال و هوای بوستان آب‌وآتش به‌واسطه برپایی این جشنواره بی‌شباهت به کاشان و قمصر نیست و تماشای این حجم از گل‌محمدی این شعر مولانا «چون که گل بگذشت و گلشن شد خراب، بوی گل را از که یابیم از گلاب» را در ذهن تداعی می‌کند. به‌گفته نگین‌سادات گتمیری، ترویج آداب‌ و رسوم گلابگیری و تسهیل دسترسی شهروندان به گلاب و انواع عرقیات، اهداف برگزاری جشنواره گلابگیری در بوستان آب‌وآتش است.

مجری جشنواره با بیان اینکه بوستان آب‌وآتش برای دومین سال میزبان مراسم گلابگیری است، می‌گوید: «روزانه یک تن گل‌محمدی در این بوستان تخلیه و علاوه بر گلابگیری، به‌صورت غنچه‌های خشک و تازه، تاج و دسته‌گل و… هم عرضه می‌شود.» به‌گفته او، جشنواره گلابگیری یکی از جاذبه‌های گردشگری است و به همین دلیل روز گذشته مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور ناشران خارجی برگزار شد.

نمایش موزیکال گلابگیری

صدای موزیک حس خوب جشنواره را افزایش می‌دهد و وقتی هنرمندان با تن‌پوشی از انواع گل‌ها وارد می‌شوند، حیرت همگان برانگیخته می‌شود. گتمیری می‌گوید: «در حاشیه این مراسم برنامه‌های فرهنگی متنوعی پیش‌بینی کرده‌ایم که مهم‌ترین آن نمایش تئاتر موزیکال است. هنرمندان در این برنامه با تن‌پوشی از انواع گل‌ها وارد صحنه می‌شوند و مراحل گلابگیری را در قالب نمایش به تصویر می‌کشند.»

حال خوب مردم

کسانی که در جشنواره شرکت کرده‌اند به‌واسطه رایحه خوش گل‌های محمدی حالشان خوب است و می‌گویند: «اینجا مثل کاشان شده و قدم زدن در این فضا و استشمام بوی گل‌محمدی حالمان را خوب می‌کند.» در میان غرفه عرصه گل و گلاب و عرقیات، فضاهای زیبایی هم با استفاده از گل‌های محمدی ایجاد شده‌اند که شرکت‌کنندگان در جشنواره کنار آنها عکس یادگاری می‌گیرند و لحظات خوششان را در قاب عکس ثبت می‌کنند. همه کسانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند معتقدند برگزاری چنین جشنواره‌ای علاوه بر ایجاد فضای شاد و مفرح، بعد اقتصادی دارد. آنها می‌گویند: «در این جشنواره می‌توان گلاب و انواع عرقیات و حتی گل‌های خشک و ‌تر محمدی را با کیفیت خوب و قیمت مناسب تهیه کنیم.» عده‌ای با کودکان خردسال‌شان آمده‌اند و اجرای چنین برنامه‌ها را غنیمت می‌دانند و می‌گویند: «سفر کردن با کودکان خردسال سخت است و با برگزاری این جشنواره‌ها دیگر نیازی نیست به کاشان برویم و در تهران می‌توان علاوه بر آشنایی با آداب و رسوب گلابگیری، لحظات بانشاطی را برای بچه‌ها در فضای پر از گل فراهم کرد.»

جشنواره گلابگیری تا 20خرداد در بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، خیابان شهیدی، بوستان آب‌وآتش برگزار می‌شود.

انتقال فرهنگ ایرانی

سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در رابطه با تأثیر چنین برنامه‌هایی بر جذب گردشگر به همشهری می‌گوید: «ما در این 2 ساله اخیر یعنی حتی در دوره شیوع کرونا سعی کرده‌ایم  برنامه‌های رویدادمحور، نقش‌آفرینی مردم را با حضورشان داشته باشیم.»

وی می‌افزاید: «جشنواره گل و گلاب هم با توجه به مقتضیات فرهنگی و آب و هوایی کشور، برپا شده و در بوستان آب و آتش به‌دنبال تداعی‌کردن فضای کاشان و قمصر در تهران هستیم. اینگونه مردم با فرهنگ دیگر شهرها و نحوه گلابگیری بیشتر آشنا می‌شوند. البته که با چنین برنامه‌های رویدادمحور، فرهنگ و سنت‌های ایرانی هم به شکل بهتری به دیگر کشورها منتقل می‌شود چراکه بسیاری از گردشگران مجموعه عباس‌آباد، گردشگران خارجی هستند.»

 ۶۰مهمان خارجی از ۱۲ کشور اعم از عمان، لبنان، عراق، امارات، قطر، تاجیکستان، سوریه، روسیه، ترکیه، افغانستان، بحرین، یمن و بوسنی و هرزگوین در مراسم افتتاحیه جشنواره «گل و گلاب» شرکت کردند.

منبع:همشهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا