افزایش مقاومت بتن با حذف قلیا

سحر فتحی، یکی از پژوهشگران و اعضای گروه تحقیق شرکت صنایع شیمی ساختمان آبادگران در گفت وگو با سیناپرس درباره این محصول گفت: زودگیرکننده ها دسته ای از مواد افزودنی هستند که پس از اضافه شدن به بتن پاششی منجر به بهبود مقاومت فشاری، چسبندگی، پیوستگی، مقاومت در برابر یخ زدگی، سایش و همچنین کاهش پس زدن بتن پاشیده شده می شوند.

وی افزود: این مواد عمدتا در بتن پاشی از روش خشک و تر مورد استفاده قرار می گیرند؛ زودگیرکننده ها در فرآیند پاشش بتن به روش خشک سبب کاهش میزان گرد و خاک، تقلیل پس زدن مواد و افزایش مقاومت زودرس می شوند و در فرآیند تر برای گیرش سریع و حصول مقاومت زودرس مورد استفاده قرار می گیرند.

وی حفاظت و استحکام بخشیدن به دیوار تونل ها، دیواره سازه های دریایی، جلوگیری از ریزش بستر خاکی، دال های بتنی، سازه سقفی، حفاظت شیب، سازه های انتقال آب مثل کانال ها، قطعات بتنی ضخیم (افقی و عمودی)، تعمیرات سریع، آب بندسازی و ایجاد گیرش سریع در سازه های در معرض امواج را از مهمترین کاربردهای این محصول عنوان کرد و گفت:

نسل قدیم مواد افزودنی زودگیر کننده بتن از نوع قلیایی بودند. این مواد به مرور زمان باعث تخریب بتن می شد اما زودگیر کننده های مدرن شامل ترکیباتی از نمک های معدنی با بنیان سولفاتی فاقد قلیا به دو حالت پودری و مایع تولید شده اند.

وی درباره زودگیر کننده فاقد قلیایی مایع گفت: این محصول شامل ترکیباتی از نمک‌های معدنی با پایه سولفاتی بوده که عاری از یون کلر و قلیا است و به صورت محسوسی زمان گیرش را کوتاهتر و مقاومت فشاری را سریعتر افزایش می دهد و سبب کسب مقاومت فشاری بالا در سنین اولیه بتن می شود. این مایع باید پیش از آماده شدن بتن به آب افزوده شود و پس از اختلاط، عملیات بتن پاشی انجام پذیرد.

وی همچنین درباره زودگیر کننده فاقد قلیایی پودری نیز اظهار کرد: این پودر هم باید پیش از آماده شدن بتن به مخلوط خشک (حاوی ماسه سیمان) افزوده شود و پس از اختلاط کامل عملیات بتن پاشی انجام پذیرد.

وی به وجه تمایز این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و افزود: علاوه بر مقرون به صرفه بودن، کیفیت این محصول نیز با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند؛ تامین مواد اولیه در داخل کشور و انجام ندادن واردات ، قیمت این محصول را نسبت به نمونه مشابه خارجی کمتر کرده است. بومی سازی این دانش و اشتغالزایی از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

فتحی یاد آور شد: هم اکنون این محصول به تولید انبوه رسیده است اما برای گسترش خط تولید و صادرات این محصول به کشورهای همسایه نیاز به حمایت بیشتری داریم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا