نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش نهاد مشارکتی در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

در راه اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، موانع متعددی وجود دارد که شامل: ضعف ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و نظام سیاست‌گذاری، دشوار بودن تدوین و اجرای موفق برنامه‌های پیشرفت بر مبنای اصول الگوی پیشرفت، عدم بهره‌برداری بهینه از دانش و ظرفیت‌های نخبگان علمی، ضعف پژوهش‌ها و متخصصین حوزه علوم انسانی و وقوع بحران‌های گوناگون در کشور است.

در کشور ایران، با وجود مشکلات و موانع متعدد موجود ذکر شده، یک مزیت اساسی وجود دارد و آن، حس میهن‌دوستی و مشارکت جوانان برای پیشرفت و اعتلای کشور است. لذا مشارکت اقشار گوناگون مردم در عرصه‌های گوناگون پیشرفت، یک راهبرد اساسی برای اجرای الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت است. 

بنابراین برای حل مسائل بزرگ و پیشرفت کشور لازم است نهادهایی برای گسترش مشارکت اقشار گوناگون و به‌ویژه جوانان با‌ انگیزه و خلاق کشور ایجاد شود.

یک نهاد بنیادی با نام نهاد مشارکتی به عنوان یک راهکار اساسی برای اجرای الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت باید تاسیس و بر محوریت مشارکت نخبگان علمی کشور استوار شود؛ فعالیت آن علاوه بر گسترش مشارکت نخبگان علمی در تدوین و اجرای موفق برنامه‌های پیشرفت، می‌تواند زمینه‌ساز گسترش مشارکت اقشار گوناگون مردم در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی باشد.

دانشجویان، طلاب، پژوهشگران و اساتید جوان ایرانی دارای ایده‌های نو و انگیزه‌های میهن‌دوستانه برای مشارکت در فرایند پیشرفت کشور هستند و به‌کارگیری مشارکت فکری و پژوهشی آنها در کنار تجربیات علمی اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در قالب یک نهاد مشارکت‌محور می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشبرد برنامه‌های پیشرفت کشور داشته باشد.

این نهاد مشارکتی با داشتن کارکردهای متعددی از جمله ایجاد ارتباط مناسب میان فضای اجرایی و فضای پژوهشی، بهره‌برداری کامل از دانش و ظرفیت‌های نخبگان علمی و اجرایی، تدوین اصولی برنامه‌های پیشرفت بر مبنای اصول و اهداف الگوی پیشرفت، اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و نظام سیاست‌گذاری، پیشرفت پژوهش‌ها و متخصصین حوزه علوم انسانی و گسترش مشارکت اقشار گوناگون مردم به خوبی می‌تواند موانع اساسی در راه اجرای الگوی پیشرفت را برطرف کرده و زمینه تحقق آن را فراهم کند.

 برای شروع فعالیت نهاد مشارکتی لازم است که قانون تاسیس آن به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و در این قانون تشکیلات کلی و محدوده اختیارات و مسئولیت‌های این نهاد و وظایف و اختیارات سازمان‌های گوناگون در قبال آن مشخص شود.

گفتنی است متن کامل این یادداشت در یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع؛ «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ آغاز اجرا و تقسیم کار ملی»  که در روزهای 28 و 29 اردیبهشت 1401 بصورت حضوری و مجازی  برگزار خواهد شد،  توسط نویسنده ارائه خواهد شد.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از کنفرانس به وبگاه http://Conference.olgou.ir مراجعه نمایند.)
 

*علی افسری-دانش آموخته دکتری علوم اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبائی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل