برنامه کشور برای تهیه واکسن اعلام شود

 مدیر عامل یکی از شتابدهنده‌های حوزه زیست فناوری با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی در حمایت از شرکت‌های تولیدکننده واکسن و اقدام کشور برای واردات واکسن کرونا از خارج، اعلام کرد: با واردات به یک باره ۱۵۰ میلیون دور واکسن کرونا به کشور، شرکت‌های واکسن‌ساز که در حال تکمیل فاز ۳ کارآزمایی بالینی بودند، امکان اجرای این فاز را از دست دادند؛ از این رو این مطالعات با ارسال ون‌هایی به سطح شهرها اجرایی شد، در حالی که این مطالعات باید در مراکز درمانی و در شرایط خاصی اجرایی شود.

امیرحسین کارآگاه در نشست چالش‌های سیاست‌گذاری واکسن کرونا با تاکید بر اینکه در پاندمی کرونا سیاستگذاری‌های بدی صورت گرفت، گفت: امروز کلیدواژه‌ای از افراد جامعه تا مسؤولان تکرار می‌شود و آن واژه "هوشمندسازی" است. ما نیاز به سامانه‌های هوشمند، یارانه هوشمند و حمایت هوشمند داریم ولی در پاندمی کرونا سیاستگذاری و حمایت‌ها هوشمندانه نبود.

وی با بیان اینکه در این دوران ما هم به مردم آسیب زدیم و هم به تولیدکنندگان، اظهار کرد: کشور در دی و بهمن ماه سال گذشته به این جمع بندی رسید که باید واکسن کشور تامین شود و اگر من وزیر بهداشت بودم، اولویت اول را جان مردم قرار می دادم و در این راستا باید بدانم که چه کسی می‌تواند زودتر واکسن کرونا را تولید کند و جان مردم را با وعده‌های تولیدکنندگان گره نزنم.

کارآگاه با طرح این سوال که آیا دولت ارزیابی‌های هوشمندانه در این زمینه داشته‌ است، ادامه داد: از آنجایی که سیاستگذاری و ارزیابی‌ها مناسب نبود، جان مردم به بازی گرفته شد و باید در قبال آن پاسخگو باشیم.

مدیرعامل این شتابدهنده در حوزه زیست فناوری، به وضعیت کنونی تولیدکنندگان واکسن کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی وارد این عرصه شده‌اند، ولی در شهریور ماه سال گذشته در زمانی که چند شرکت‌ تولیدکننده واکسن کرونا که در فاز ۳ کارآزمایی بالینی و یا در انتهای این فاز بودند، بدون  ارزیابی از ظرفیت‌های این شرکت‌ها، نسبت به واردات واکسن بیش از نیاز کشور اقدام شد و به یک باره ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد، ضمن آنکه واکسن‌های اهدایی نیز در راه بودند.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط به یک باره شرکت‌های تولیدکننده وارد فازی شدند که دیگر امکان کامل کردن فاز کارآزمایی‌های بالینی را نداشتند، یادآور شد: ‌با چنین اقدامی دیگر مخاطبی وجود نداشت تا از آنها بخواهیم واکسن دریافت کند، به همین دلیل بود که مشابه خودروهایی که برای فروش ساندویچ روانه خیابان‌ها می‌شوند، ما ون‌هایی را در سطح شهر فرستادیم و از مردم خواستیم تا واکسن دریافت کنند، ولی این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان فاز کارآزمایی بالینی را در ون انجام داد.

کارآگاه اظهار کرد: مطالعات کار آزمایی بالینی باید در بیمارستان‌ها و تحت شرایط خاصی باشد.

برخورد دوگانه کشور با خرید داخلی و خارجی

مدیر عامل این شتابدهنده به شرایط خرید دولت از واکسن‌های داخلی اشاره و اظهار کرد: بر اساس آمارها کشور ۱۵۰ میلیون دلار خرید خارجی داشته و کل این مبلغ تسویه شده است، ولی زمانی که موضوع خرید داخلی می‌رسد، اعتبارات نیست و مشخص نیست این اعتبارات چه زمانی تامین می‌شود.

کارآگاه، به مصاحبه وزیر بهداشت در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: وی در این مصاحبه اعلام کرد که تولیدکنندگان واکسن که تولید اضافه بر مازاد داشته‌اند، خودشان می‌دانند و این سوال مطرح می‌شود که آیا در گذشته ظرفیت مورد نیاز کشور اعلام شده بود که شرکت‌ها نسبت به تولید برای ۳ تا ۵ دوز واکسن اقدام کرده‌اند؟ مگر به انستیتوپاستور اعلام شده بود که ۱۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز است و الان این موسسه ۱۵ میلیون دوز واکسن تولید کرده‌ است.

وی، با تاکید بر اینکه در کشور برنامه‌ای برای تامین نیازهای واکسن اعلام نشده است، اظهار کرد: در این فضا ما به بهمن ماه سال ۱۴۰۰ رسیدیم و جلسات متعددی با نمایندگان مجلس، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشتیم تا نیازهای سال ۱۴۰۱ را احصا کنیم؛ چون تولید واکسن کار یک شبه نیست و نیاز به واردات مواد و عقد قرارداد دارد، ولی پاسخی به این پرسش داده نشد و نمی‌دانیم وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ چه برنامه‌ای برای تهیه واکسیناسیون دارد.

این فعال حوزه زیست فناوری، تاکید کرد: اگر قرار بود هوشمندانه عمل کنیم، بهتر بود بر اساس مطالعات شرایط، میزان مورد نیاز واکسن برای سال جاری اعلام می‌شد و پیرو آن تکلیف تولیدکنندگان روشن می‌شد که مثلا از ۴۰ میلیون دوز واکسن کرنا، ۴۰ درصد نوترکیب و ۳۰ درصد بر اساس ویروس غیر فعال باشد و سهم هر یک از تولیدکنندگان برای تولید مشخص می‌شد.

کارآگاه ادامه داد:  اما اکنون که از بالا نگاه می‌شود، مردم آسیب‌های زیادی دیدند، فوتی‌های زیادی داشتیم و مدارس و کسب و کارها با تاخیر زیاد گشایش یافتند و در نهایت تولیدکنندگان رها شدند و اعلام شد که تولیدکنندگان دارای واکسن مازاد خودشان می‌دانند و پول آنها داده نشد.

ظرفیت‌های فناورانه که بلا استفاده می‌ماند

مدیر عامل شتابدهنده حوزه زیست فناوری اضافه کرد: از این رو باید از پاندمی کرونا این درس را بگیریم که نهادهای سیاستگذار و تصمیم گیر، مکانیزم‌هایی را در اختیار داشته باشند تا سره را از ناسره تشخیص دهند و بر اساس آن از شرکت‌ها حمایت کنند. از شرکت‌ها وثیقه ملکی دریافت شود تا اگر شرکتی بد قولی کرد و ظرفیت تولید خود را به جای ۲ میلیون دوز، ۴ میلیون دوز اعلام کرد و نتوانست به تعهداتش عمل کند، زمین ملکی شرکت ضبط شود.

کارآگاه خاطر نشان کرد: وقتی شرکتی ادعای تولید واکسن دارد، لازم است تیم تکنیکال وضعیت شرکت، تجهیزاتی که در اختیار دارد و رزومه نیروی انسانی آن شرکت را مورد بررسی قرار دهد.

وی نبود ادبیات مشترک میان شرکت‌ها و سرمایه گذاران ریسک را از دیگر مسایل مطرح در توسعه فناوری نام برد و یادآور شد: زمانی که با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره می‌شویم ما همان ادبیات بانک را می‌شنویم. هنوز سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در کشور شکل نگرفته است و نهایت پذیرش ریسک از سوی سرمایه‌گذاران، استمهال ۳ تا ۶ ماهه است.

کارآگاه با بیان اینکه سرمایه‌گذاران تمایل دارند کل سرمایه‌گذاریشان در یک پروژه برگردد، خاطر نشان کرد: ما نباید از استارت‌آپ‌ها انتظارات زیادی داشته باشیم. نمونه آنها تیم mRNA است. این تیم شامل جمعی از جوانان دانشمند دانشگاهی هستند که در حوزه واکسن‌های mRNA دستاوردهای خوبی را عرضه کردند و اگر از آنها حمایت نشود و از هم پاشیده شوند، جمع کردن دوباره آنها بسیار دشوار خواهد بود.

مدیر عامل این شتابنده حوزه زیست فناوری با بیان اینکه باید یک نفر به میدان بیاید و تکلیف ما را روشن کند، یادآور شد: الان لازم است که با تصمیم گیری‌های مناسب اعلام شود که تیم‌های تحقیقاتی، مطالعه بر روی واکسن‌های mRNA را پایان دهند و از این پلتفرم برای تولید واکسن‌های سرطان استفاده کنند.

زیر ساخت‌هایی که شتابدهنده‌ها برای استارت آپ‌ها فراهم کردند

وی با اشاره به نقش شتابدهنده‌ها در هدایت تیم‌های استارت‌آپی، خاطر نشان کرد: در شتابدهنده‌ها زیرساخت‌هایی وجود دارد که آنها را قادر کرده تا با ارزیابی تیم‌ها، میزان شایستگی آنها را برای ادامه حیاتشان برآورد کنند. در این مسیر تنها کافی است در یک بازه ۳ ماهه این تیم‌ها تحت نظر یکی از شتابدهنده‌ها قرار گیرند تا تشخیص داده شود که فعالیت تیم‌ها به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

مدیر عامل این شتابدهنده حوزه زیست فناوری ادامه داد: این در حالی است که تیم‌ها به سمت شتابدهنده‌ها هدایت نمی‌شوند و به یک باره مبلغ هنگفتی به آنها داده می‌شود و از آنها خواسته می‌شود به کار خود ادامه دهند و در نهایت به نتیجه نخواهند رسید.

وی پیشنهاد داد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به جای اعطای وام‌های زیاد به تیم‌های استارت‌آپی، آنها را به سمت شتابدهنده‌ها هدایت کنند و معاونت علمی بر اساس گزارشی که شتابدهنده‌ها ارائه می‌دهند، از تیم‌ها حمایت کند. این روش حمایت، حمایت هوشمند خواهد بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا