دویدن چگونه به سلامت مغز کمک می کند؟

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده پزشکی گروسمن دانشگاه نیویورک، نشان می دهد که ورزش، سطح یک ماده شیمیایی که باعث تقویت ترشح هورمون دوپامین می شود و در رشد سلول های مغز موثر است، را افزایش می دهد. دوپامین نقش کلیدی در تحرک، انگیزه و یادگیری دارد.

کارشناسان مدت ‌هاست متوجه شده ‌اند که دویدن منظم، فعالیت دوپامین را در مغز افزایش می ‌دهد و می تواند از سلول ‌های عصبی در برابر آسیب محافظت کند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که ورزش باعث افزایش ماده شیمیایی محرک دوپامین به نام فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF) و سطح دوپامین می شود که با بهبود یادگیری و حافظه مرتبط است. با این حال، نحوه دقیق تعامل این سه عامل تا کنون مشخص نشده است.

محققان در این مطالعه، 40 درصد افزایش ترشح دوپامین را در لایه پشتی، یعنی بخشی از مغز که در تحرک نقش دارد، در موش ‌هایی که به مدت 30 روز روی چرخ می ‌دویدند، نسبت به موش هایی که ورزش نمی کردند، مشاهده کردند.

به گزارش سیناپرس، موش های دونده همچنین نزدیک به 60 درصد افزایش سطح BDNF را در مقایسه با همتایان غیر دونده خود نشان دادند. قابل توجه است که افزایش ترشح دوپامین حتی پس از یک هفته استراحت نیز همچنان ادامه یافت.

محققان می گویند: یافته‌ های ما نشان می‌ دهد که BDNF نقش بسیار مهمی در تغییرات طولانی ‌مدتی که در نتیجه دویدن در مغز رخ می‌ دهد دارد. این نتایج علاوه بر توضیح این که ورزش چگونه به بهبود حرکت، فکر و احساس شما کمک می کند، نشان می دهد که مزایای آن درصورت هر روز ورزش نکردن نیز تا مدت ها ادامه می یابد.

نویسندگان اظهار داشتند، که بیماری های پارکینسون و سایر اختلالات حرکتی اغلب با داروهایی که اثرات دوپامین را بر نورون های حرکتی تقلید می کنند، درمان می شوند. با این حال، نقش دوپامین در این مزیت محافظتی ورزش به طور کامل بررسی نشده بود.

پژوهشگران افزودند: این نتایج به ما کمک می ‌کند درک کنیم که ورزش چگونه می تواند علائم بیماری پارکینسون و همچنین علائم اختلالات عصبی-روانی مانند افسردگی را کاهش ‌دهد و به عنوان جایگزینی برای داروهای افزایش دهنده دوپامین یا به منظور افزایش اثر آن ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه در مجله Neuroscience منتشر شده اند.