نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر قهوه بر بدن زنان و مردان متفاوت است

به گزارش سیناپرس، داده های منتشر شده توسط مجله Open Heart نشان می دهد که نوشیدن اسپرسو با بیشترین تفاوت جنسیتی در سطح کلسترول بین دو جنس مرتبط است. به گفته محققان، سه تا پنج فنجان اسپرسو در روز منجر به افزایش کلسترول به ویژه در مردان، در مقایسه با افرادی است  که قهوه نمی‌ نوشند.

به گفته آنها، مصرف شش فنجان قهوه یا بیشتر در روز کلسترول را افزایش می دهد و این میزان در مردان و زنان، مشابه است. علاوه بر این، به گفته محققان، نوشیدن شش یا بیشتر فنجان قهوه فیلتر شده در روز با افزایش کلسترول در زنان مرتبط بود، اما در مردان چنین تاثیری دیده نمی شود.

به گفته پژوهشگران، اگرچه مصرف قهوه فوری منجر به افزایش کلسترول در مردان و زنان شد، اما این میزان با تعداد فنجان های مصرفی افزایش پیدا نکرد.

محققان دانشگاه UiT  نروژ در این رابطه می گویند: قهوه پرمصرف ترین محرک مرکزی در سراسر جهان است. محققان در این رابطه می گویند: به دلیل مصرف زیاد قهوه، حتی اثرات کوچک سلامتی می تواند عواقب سلامتی قابل توجهی داشته باشد. قهوه حاوی مواد شیمیایی طبیعی مانند دیترپن ها، کافستول و کاهوئول است که سطح کلسترول خون را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران طی مطالعات قبلی مصرف قهوه را با افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی مرتبط دانسته اند، اگرچه این نوشیدنی فوایدی برای سلامتی دارد. این مطالعه جدید نشان می دهد که قهوه ممکن است بدن را برای سوزاندن کالری تحریک کند.

به گفته محققان نروژی، روش دم کردن قهوه ممکن است بر سطح کلسترول تأثیر بگذارد، اما مشخص نیست که اسپرسو و قهوه های آماده چه تأثیری در این رابطه دارند. گفتنی است یافته های این مطالعه بر پایه مستندات و اطلاعات جمع آوری شده از بیش از ۲۱ هزار و ۸۳  فرد ۴۰ ساله و بالاتر است که در یک نظر سنجی مشارکت داشتند.

به گفته محققان، در این نظرسنجی از شرکت کنندگان پرسیده شد که روزانه چند فنجان قهوه می نوشند و سپس از آن ها نمونه خون گرفته شده و قد و وزن همه افراد نیز اندازه گیری شد. به گزارش سیناپرس،شرکت کنندگان همچنین اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی، سلامت و سبک زندگی، از جمله سیگار کشیدن، مصرف الکل و فعالیت بدنی خود ارائه کردند.

به گزارش سیناپرس، داده ‌ها نشان می ‌دهد که زنان به‌ طور متوسط روزانه کمتر از چهار فنجان قهوه می ‌نوشیدند، در حالی که مردان به ‌طور متوسط تقریباً پنج فنجان قهوه می ‌نوشیدند. به گفته محققان، هیچ توضیح مشخصی برای تفاوت جنسیتی در پاسخ کلسترول بدن به نوشیدن قهوه وجود ندارد.

محققان در خاتمه توضیحات خود گفتند: جالب است که قهوه حاوی بیش از هزار ماده شیمیایی گیاهی متنوع بوده نوع این ترکیبات ممکن است به مکانیسم ‌های متعددی منجر شود که به طور همزمان عمل می کنند.

مترجم: مریم عالمی
منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل