نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آتش سوزی جنگل ها باعث بروز سرطان می شود

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید پژوهشگران در مونترال کانادا نشان می دهد افرادی که در نزدیکی مناطقی زندگی می کنند که به طور متناوب دچار آتش سوزی جنگل ها می شود، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه و تومورهای مغزی هستند.

این موضوع در حالی است که آمریکای شمالی و بسیاری از دیگر مناطق جهان طی سال های اخیر شاهد آتش سوزی های متعددی بودند. به باور کارشناسان، ترکیب آب و هوای خشک، گرما و رطوبت غیرمعمول کم همراه با پوشش گیاهی کمتر، شرایط ایده آلی را برای شروع آتش سوزی ایجاد می کند.

در ماه هفته های نخستین بهار، بیشتر چمن‌ها هنوز زرد هستند، درخت‌ ها به سختی برگ ‌هایی داشته و بنابراین خورشید می ‌تواند به کف جنگل بتابد.به گزارش سیناپرس، همه این موارد برای گیاهانی که به راحتی قابل اشتعال هستند خطرناک است.

این موضوع در حالی است که در بسیاری از مناطق جهان به مردم توصیه می شود در جنگل ها  آتش روشن نکنند اما متاسفانه بیشتر مردم به ممنوعیت روشن کردن آتش در نزدیکی جنگل ها احترام نمی گذارند و این موضوع باعث می شود تا خطر آتش سوزی همچنان ادامه داشته باشد.

پژوهش های جدید محققان دانشگاه مک گیل نشان می دهد که مقامات بهداشتی باید نگران افزایش فعالیت آتش سوزی جنگل ها باشند محققان، طی این مطالعه ۲ میلیون کانادایی را در طول دو دهه مورد بررسی قرار دادند تا مشخص شود نزدیکی به آتش‌ سوزی ‌های جنگلی چگونه بر ابتلا به سرطان تأثیر می ‌گذارد.

دکتر اسکات ویچنتال، سرپرست این تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه مک گیل، که در بخش اپیدمیولوژی، آمار زیستی و بهداشت حرفه ای کار می کند، در این رابطه گفت: آتش سوزی ها معمولاً هر سال در مکان های مشابهی اتفاق می افتند اما ما در مورد اثرات درازمدت این رویدادها بر سلامتی افراد اطلاعات کمی داریم. 

این مطالعه نشان می ‌دهد افرادی که در ۵۰  کیلومتری آتش‌ سوزی‌ های جنگلی در ۱۰ سال گذشته زندگی می ‌کنند، در مقایسه با افرادی که دورتر از آتش ‌سوزی ‌های جنگلی زندگی می ‌کنند، ۱۰ درصد بیشتر به تومورهای مغزی مبتلا شده و 4.9 درصد بیشتر احتمال ابتلا به سرطان ریه دارند.

جیل کورسیاک، از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی نیز درباره موضوع فوق گفت: بسیاری از آلاینده‌ هایی که از آتش ‌سوزی ‌های جنگلی ساطع می ‌شوند، مواد سرطان ‌زای شناخته‌ شده برای انسان هستند.

به گزارش سیناپرس،از آنجایی که آتش‌سوزی‌های جنگلی در مناطق مشابه سال به سال اتفاق می‌افتد، آتش‌سوزی‌های موجود در یک منطقه باید جدی گرفته شود. بر اساس این مطالعه، آتش‌سوزی ‌ها علاوه بر تأثیر منفی بر کیفیت هوا، خاک، آب و محیط‌ های داخلی را نیز آلوده می ‌کنند. برخی از آلاینده ها دوام زیادی ندارند، اما برخی دیگر مانند فلزات سنگین و هیدروکربن ها برای مدت طولانی باقی می مانند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet Planetary Health منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: ctv

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل