نقش وب پژوهی در توسعه کشور و کسب و کارها

به گزارش خبرگزاری سیناپرس،دکتر محمدرضا پورعابدی، در  آیین افتتاحیه هشتمین کنفرانس بین‌المللی وب‌پژوهشی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با اشاره به اهمیت وب‌پژوهی گفت: وب و فضای مجازی، نقش ویژه‌ای در زندگی امروز بشر دارند. به طور قطع، این مولفه‌ها در بلند مدت نیز بر زندگی بشر اثرگذار هستند. فضای مجازی آن چنان تاثیرگذار بوده که سبب ایجاد کسب و کار هم شده است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های وب استفاده کرد، توضیح داد: کرونا منجر به بروز تغیراتی شد که در آینده‌ای نه چندان دور انتظار ظهور این نتایج را داریم. به طور مثال، در این دوره آموزش مجازی و اقتصاد مجازی در کانون توجه قرار گرفت. این موضوع در کنفرانس‌های مشابه نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

پورعابدی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و پژوهشی به توسعه مسائل علمی توجه می‌کند. سال ۹۴، دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی  به "وب پژوهی" به عنوان موضوعی میان‌رشته‌ای توجه کرد.

 معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بر اساس گزارش مرکز اطلاع جهاد دانشگاهی، موضوعاتی مانند یادگیری ماشین، بلاک‌چین، اینترنت اشیا در هفت دوره گذشته کنفرانس وب پژوهی مورد توجه قرار گرفته‌اند که این مقالات در سامانه SID نیز بارگذاری شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، که هر مقاله به طور متوسط ۷۵۵ بازدید داشته و ۲۹۰ بار دانلود می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گفت: توجه به موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، علم سنجی و داده کاوی تنها بخشی از اقدامات این نهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) است. طراحی و ساخت ساخت سامانه تجمیع تلفن هوشمند و داشبورد هوشمند خبر از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی است.

دکتر پورعابدی بیان داشت: جهاد در زمینه ساخت فرستنده‌های رادیویی قدرتمند نیز موفق است. بخش عمده صدای جمهوری اسلامی ایران به وسیله فرستنده‌های این نهاد به گوش مخاطبان می‌رسد.

 معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: امیدوارم با برگزاری این سمینار بتوانیم در حوزه‌های مختلف را متحول کنیم.  چنین سمینارهایی می‌تواند زمینه‌ساز تعامل سودمند  و اثرگذار در جامعه باشد.

وب پژوهی به معنای پژوهش ها در همه ابعاد وب است

دبیر هشتمین کنفرانس بین المللی وب‌پژوهی گفت: وب پژوهی ابعاد کامپیوتر و فناوری اطلاعات، اقتصادی، انسانی، حقوقی، روانشناسی و هنری را به دنبال دارد.

محمد جواد شایگان فرد در هشتمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی درباره وب پژوهی گفت: این موضوع شامل اهمیت ویژه فضای مجازی، فقدان پژوهش متمرکز برروی وب در ایران، منطقه و حتی قاره آسیا، طرح ایده«وب پژوهی»از سال 93 در دانشگاه علم و فرهنگ، وب پژوهی به معنای پژوهش ها در همه ابعاد وب، وب پژوهی ابعاد کامپیوتر و فاوری اطلاعات، اقتصادی، انسانی، حقوقی، روانشناسی و هنری است.

وی محورهای وب پژوهی را شامل اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بازیابی اطلاعات، تحلیل‌رفتار و شخصی‌سازی، تحلیل شبکه های اجتماعی و… اعلام کرد.

دبیر هشتمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی اظهارداشت: دانشگاه‌ها با تعداد بیشترین نویسنده در هشتمین کنفرنس وب پژوهی شامل دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه الزهرا است.

شایگان فرد دانشگاه های خارجی شرکت کننده در هشتمین دوره کنفرانس بین المللی وب پژوهی را از کشورهای کانادا، هند، آمریکا اعلام کرد.

هوش مصنوعی در راستای سیاستگذاری‌ها باشد

دکتر محمدهادی زاهدی، مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت در این آیین افتتاحیه گفت:  دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یک دانشگاه کارافرین از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است. این مرکز آموزشی از تمام ظرفیت‌های جهاد استفاده کرده و بنیاد کسب و کار به راه انداخته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی نظام "ایده و نیاز" توضیح داد: در این نظام ایده‌ها بر اساس نیاز کشور تعریف می‌شوند.زیرا استفاده از هوش مصنوعی باید در راستای سیاستگذاری و حکمرانی باشد.

مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم تصریح کرد: برگزاری کنفرانس وب پژوهشی، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که وب پژوهشی و نقش آن در فناوری و توسعه علمی کشور بسیار مشهود است. وب، اشتغال، اقتصاد و فرهنگ، امنیت و مسائل دیگر درهم‌تنیدگی دارند و از نیازهای حکمرانی در جامعه به حساب می‌آیند.

وحید احمدی، رئیس بخش IEEE ایران نیز در این مراسم طی سخنان کوتاهی خاطر نشان کرد: تبادلات علمی به واسطه ارتباطات بین‌المللی رشد چشمگیری دارد. حدود ۵۲ سال از زمان ارتباط شبکه علمی کشور با IEEE می‌گذرد. ارتباطات بین‌المللی می‌تواند تاکیدی بر اهمیت موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه باشد.

وی ادامه داد: حمایت از مقالات علمی بسیار اهمیت دارد، بنابراین انتظار داریم که در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

گزارش:نازنین جوادیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا