نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قهوه اسپرسو، کلسترول آقایان را بالا می برد

به گزارش سیناپرس،  نتایج بررسی های جدید محققان حاکی از آن هستند که جنسیت مصرف کننده و همچنین روش دم کردن قهوه، می تواند کلید ارتباط این نوشیدنی همه گیر با کلسترول بالای خون باشد، عامل خطر شناخته شده ای که بیماری قلبی را رقم می زند.

قبلا تاحدی مشخص شده بود که مواد طبیعی موجود در قهوه مثل دیترپن ها، کافستول و کاهوئول می توانند سطح کلسترول خون را افزایش دهند. اما بحث روش دم کردن و همچنین، قهوه اسپرسو به طور خاص مطالعه نشده بودند.

به همین دلیل محققانی از دانشگاه نروژ، قهوه اسپرسو را با سایر روش‌های دم‌آوری در میان بزرگسالان ۴۰ ساله و بالاتر با میانگین سنی ۵۶ سال مقایسه کردند.

آن ها از داده‌های بیش از 21 هزار شرکت‌کننده استفاده کردند. از شرکت کنندگان پرسیده شد که روزانه چند فنجان قهوه می نوشند و روش دم کردن آن ها چگونه بوده است، برای مثال فیلتر شده، پیستونی یا کافی تیر، اسپرسو از دستگاه های قهوه ساز، قوری های موکا، فوری یا موارد دیگر.

محققان همچنین از شرکت کنندگان نمونه خون گرفته و قد و وزن آن ها را اندازه گیری کردند. به علاوه اطلاعاتی در مورد عوامل بالقوه تأثیرگذار دیگر مثل رژیم غذایی و سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، مصرف الکل و فعالیت بدنی از آن ها جمع آوری گردید.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که ارتباط بین قهوه و میزان کلسترول خون، بسته به روش دم کردن و همچنین با تفاوت‌های جنسیتی قابل توجیه است.به گزارش سیناپرس،  بر این اساس، نوشیدن 3 تا 5 فنجان اسپرسو در روز به طور قابل توجهی با افزایش کلسترول تام سرم خون، به ویژه در بین مردان مرتبط بود.

مقایسه مصرف کنندگان قهوه با کسانی که هیچ نوع آن را نمی نوشیدند، نشان داد استفاده از اسپرسو در زنان و مردان به ترتیب موجب افزایشی به میزان 0.09 و 0.16میلی مول در لیتر کلسترول خون بالاتر به ترتیب در بین زنان و مردان شده بود.

به گزارش سیناپرس، همچنین بر طبق این نتایج جالب، آمار روزانه 6 فنجان یا بیشتر قهوه پیستونی نیز با افزایش کلسترول به میزانی مشابه در هر دو جنس همراه بود.

محققان مجری این پژوهش می گویند: جالب است که قهوه حاوی بیش از هزار ماده شیمیایی گیاهی متنوع است. مصرف هر ترکیب همچنین به تنوع گونه های قهوه، درجه برشته شدن، نوع روش دم کردن و اندازه سرو بستگی دارد.

به گفته آن ها، مطالعات تجربی نشان می دهند که کافستول و کاهوئول دارای اثرات ضد التهابی، محافظت از کبد و کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت هستند. به گزارش سیناپرس، حالا علاوه بر این ها می دانیم با انتخاب صحیح میزان مصرف و نحوه دم کردن، سلامت قلبی بیشتری را نیز می توان با این نوشیدنی دوست داشتنی تجربه کرد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در نشریه بین المللی قلب و عروق، Open Heart منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل