زنان چاق بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان هستند 

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران کانادایی در یک پروژه تحقیقاتی به بررسی شکستگی در زنان و مردان پرداخته و نتایج قابل توجهی به دست آوردند. آنها ۲۰ هزار زن و مرد ۴۰ تا ۷۰ ساله کبکی را در کانادا از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۲۶ مورد نظارت و بررسی قرار دادند.

طی یک پیگیری متوسط پنج سال و ۸ هشت ماه، ۴۹۷ زن و ۳۲۳ مرد دچار شکستگی شدند. از ۴۱۵ شکستگی عمده پوکی استخوان در بخش های لگن، ستون فقرات، مچ دست یا ساق پا، ۲۶۰ مورد در زنان و ۱۵۵ مورد در مردان وجود داشت. از ۳۵۳ شکستگی ساق پا (مچ پا، پا، ساق پا)، ۲۱۹ مورد در زنان و ۱۳۴ مورد در مردان دیده شد. از ۲۰۳ شکستگی بازو (مچ، ساعد یا آرنج)، ۱۴۱ مورد در زنان و ۶۲ مورد در مردان گزارش شد.

در ضمن در زنان، دور کمر بیشتر که نشان دهنده چربی بیشتر شکمی است با افزایش خطر شکستگی همراه بود. به ازای هر پنج سانتی متر افزایش دور کمر، خطر شکستگی در هر ناحیه ۳ درصد بیشتر و خطر شکستگی پا ۷ درصد بیشتر بود. محققان دریافتند که ارتباط بین دور کمر و شکستگی مچ پا به ویژه قوی تر است.

به گزارش سیناپرس، در زنان، شاخص توده بدنی بیشتر (BMI یعنی تخمین چربی بدن بر اساس وزن و قد) با خطر بیشتر شکستگی پا همراه بود. به عنوان مثال، خطر شکستگی در زنان با شاخص توده بدنی ۲۷/۵ پنج درصد بیشتر از زنان با شاخص توده بدنی ۲۵ است. به گزارش سیناپرس، زنان با شاخص توده بدنی ۴۰ در خطر ۴۰ درصدی شکستگی قرار دارند. پژوهش ها نشان می دهد افراد با شاخص توده بدنی ۲۲/۵، پنج درصد کمتر دچار شکستگی می شوند. 

مشخص نیست که چرا چاقی با خطر بالاتر شکستگی در زنان مرتبط است. با این حال، به گفته محققان این مطالعه که در کنگره اروپایی چاقی (چهارم تا هفتم می در هلند) ارائه شد، بیشتر شکستگی ها در اثر زمین خوردن ایجاد شده که در افراد چاق بیشتر دیده می شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داد دور کمر، بیشتر از شاخص توده بدنی با شکستگی در زنان مرتبط است. به نظر می رسد ارتباط به دلیل چربی احشایی باشد. به گزارش سیناپرس، این چربی که از نظر متابولیکی بسیار فعال است در اعماق شکم ذخیره شده و در اطراف اندام ‌ها پیچیده شده و ترکیباتی ترشح می‌ کند که بر استحکام استخوان تأثیر منفی می‌ گذارد.

دکتر آن فردریک تورکوت از بخش غدد درون ریز و نفرولوژی مرکز تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه کبک در این رابطه گفت: موازنه نگه داشتن بدن برای افراد چاق سخت تر است. این امر به ویژه زمانی که وزن در بخش جلویی بدن متمرکز شود، بیشتر مشخص می شود و خطر برهم خوردن تعادل بسیار بالاتر خواهد بود. به گزارش سیناپرس، در واقع افرادی که چربی بدنشان در ناحیه شکم توزیع می شود ممکن است در معرض خطر بیشتری برای زمین خوردن باشند.

بر اساس این تحقیقات، در بین مردان، شاخصه توده بدنی بالاتر و دور کمر بیشتر با شکستگی ارتباط معنی‌داری نداشت، اما مردان کم وزن دو برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی در معرض خطر شکستگی بازو بودند.

به گفته دکتر تورکوت، افراد چاق که دچار شکستگی می‌ شوند، بیشتر به مشکلات سلامتی دیگری مبتلا می‌شوند که ممکن است باعث کندتر شدن دوره بهبودی و توانبخشی آنها شود و در نهایت خطر عوارض پس از عمل و جوش خوردن استخوان ها را افزایش دهد. 

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا