نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جلوگیری از وقوع سکته دوم به کمک یک پیام رسان متنی

به گزارش سیناپرس، طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، از هر چهار بازمانده حمله قلبی، یک نفر دچار حمله قلبی دیگری می شود. برای کاهش خطرات مربوط به چنین اتفاقی، معمولا افرادی که دچار حمله قلبی شده اند تشویق می شوند که سبک زندگی سالمی داشته باشند.

در این راستا، مدیریت عوامل خطر بیماری قلبی از جمله فشار خون، کلسترول و دیابت و همچنین مصرف درست و به موقع داروهای تجویز شده توسط تیم مراقبت نقش به سزایی دارد.

حالا در پژوهشی که توسط دانشمندان دانشگاه سیدنی استرالیا هدایت شده است، از برنامه ای برای ارسال پیام‌های متنی به منظور بهبود پایبندی به دارو و پیشگیری های ثانویه پس از بروز سندرم حاد عروق کرونری با موفقیت استفاده شده و تاثیرات آن به صورت علمی سنجیده شده است. 

به گفته این محققان، مدت زمان پذیرش در بیمارستان برای افرادی که حمله قلبی را تجربه کرده اند معمولاً کوتاه است و ممکن است زمان کافی برای ارائه اطلاعات و آموزش برای حمایت از بهبودی آن ها و یادگیری نحوه جلوگیری از حمله قلبی دیگر وجود نداشته باشد. 

به گزارش سیناپرس، برای کمک به غلبه بر این مشکل، معمولا برخی برنامه‌های حضوری پیشگیری پس از بستری اجرا می شوند که مفید هستند، اما حدود دو سوم افراد به دلیل موانع مختلفی از جمله بازگشت به کار، ساعت‌های برنامه غیرقابل انعطاف، مسافت یا عدم نیاز درک شده در آن ها شرکت نمی‌کنند.

در پژوهش جدید محققان استرالیایی، بیش از 1400 بزرگسال با میانگین سنی 58 سال که به دلیل حمله قلبی در 18 بیمارستان آموزشی دولتی در سراسر استرالیا بین سال‌های 2013 تا 2017 بستری شدند، برای استفاده از برنامه ارسال پیام متنی ارزیابی شده اند.

همه شرکت کنندگان در مطالعه، مراقبت های ثانویه استاندارد پیشگیری از حمله قلبی مانند دارو، مشاوره سبک زندگی و توانبخشی قلبی را که توسط پزشک تعیین شده بود دریافت کردند. به گزارش سیناپرس، اما برای نیمی از این شرکت کنندگان که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، پیامک های آموزشی، انگیزشی و حمایتی نیز از طریق تلفن همراه ارسال می شد.

در این پیام های متنی، اهداف کنترل فشار خون و کلسترول توضیح داده می شد و همچنین به موضوعات بهداشتی از جمله فعالیت بدنی، رژیم غذایی، ترک سیگار و سلامت روان پس از حمله قلبی اشاره می گردید. علاوه بر این ها، پیام‌های متنی فوق به توضیح نحوه عملکرد هر یک از داروهای تجویزشده می پرداخت، عوارض جانبی رایج را توضیح می‌داد و نکاتی را در مورد اهمیت مصرف منظم داروها ارائه می کرد. 

به گزارش سیناپرس، ضمنا یک مشاور بهداشتی پیام ها یا سوالات شرکت کنندگان را بررسی کرده و به آن ها پاسخ می داد. افراد گروه مداخله متنی در شش ماه اول، هر هفته چهار پیام و سپس در شش ماه بعد هر هفته سه پیام دریافت می کردند. این افراد سپس برای وضعیت خود مورد بررسی مجدد قرار گرفتند و مشخص شد، افرادی که پیام های متنی دریافت می کردند بهبودهایی را در سبک زندگی و رفتارها نشان می دهند. 

بر اساس نتایج، چنین افرادی سطح شاخص توده بدنی طبیعی تری داشته و احتمال بیشتری داشت که حداقل پنج وعده سبزیجات و دو وعده میوه در روز مصرف کنند.

حدود 90 درصد این افراد در نظرسنجی های انجام شده، برنامه متنی فوق را مفید قلمداد کردند و 63 درصد آن ها نیز اظهار داشتند که برنامه پیامکی به خوبی به آن ها یادآوری می کند که داروهای خود را مصرف کنند و آن ها را تشویق می کند تا سبک زندگی خود را تغییر دهند.

مجریان این تحقیق می گویند: یافته های ما نشان می دهند که استفاده از یک برنامه ساده، کم‌هزینه و سفارشی مبتنی بر پیام‌های متنی می‌تواند آموزش و پشتیبانی سیستماتیک و پس از ترخیص را به افراد پس از حمله قلبی با حداقل پشتیبانی کارکنان بیمارستانی ارائه دهد. 

به گزارش سیناپرس، نکات فنی کامل این پژوهش به صورت یک مقاله علمی پژوهشی در نشریه بین المللی Circulation منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل