نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گجت پوشیدنی چند کاره برای سنجش سه فاکتور خونی

به گزارش سیناپرس، تصور کنید ضمن آن که در حال مصرف نوشیدنی هستید، سطح قند خون شما روی دستگاهی نمایش داده شود تا بفهمید آیا نوشیدنی را بیش از حد مصرف کرده اید یا خیر. یا این که در طول یک تمرین ورزشی، میزان خستگی عضلات خود را به طور مرتب چک کنید و همه این ها را یک دستگاه کوچک که روی پوست شما قرار می گیرد، انجام دهد.

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو در یک کار پژوهشی جالب، یک نمونه اولیه از چنین دستگاه پوشیدنی را توسعه داده اند که می تواند به طور مداوم چندین آمار سلامتی از جمله سطوح گلوکز، الکل و لاکتات را به طور همزمان و در زمان واقعی نظارت کرده و گزارش دهد.

این دستگاه پوشیدنی، از طریق یک سری سوزن‌های میکروسکوپی که هر یک حدود یک پنجم عرض موی انسان هستند و دردی را تحمیل نمی کنند، قرائت ها را ممکن می کند. 

به گزارش سیناپرس، این میکروسوزن ها به سطح پوست نفوذ می کنند تا مولکول های زیستی را در مایع بینابینی، که مایع احاطه کننده سلول های زیر پوست است، حس کنند. دستگاه را می توان روی بازو قرار داد و داده ها را به صورت بی سیم به یک برنامه سفارشی گوشی هوشمند ارسال کرد.

مبدعان این سیستم جالب می گویند: این دستگاه پوشیدنی، مانند یک آزمایشگاه کامل روی پوستی است و قادر است به طور مداوم چندین نشانگر زیستی را به طور همزمان اندازه‌گیری کند و از این طریق به کاربران امکان می‌دهد تا سلامت و تندرستی خود را در حین انجام فعالیت‌های روزانه کنترل کنند.

آن ها اشاره کرده اند که پیشتر، دستگاه هایی که صرفا یک نشانگر زیستی را بسنجد معرفی شده بودند. ولی دستگاه جدید می تواند همزمان هر سه شاخص فوق یعنی، سطح گلوکز، الکل و لاکتات را سنجیده و تاثیرات احتمالی آن ها بر یکدیگر را نشان دهد.

در این پژوهش، یک محقق دوره دکترای نانومهندسی به نام فرشاد تهرانی مشارکت داشته است. به گزارش سیناپرس، این محقق می گوید: با دستگاه ابداعی ما، مردم می توانند تأثیر متقابل بین افزایش یا کاهش گلوکز خود را با رژیم غذایی، ورزش و مصرف نوشیدنی ها مستقیما مشاهده کنند. این اتفاق می‌تواند به کیفیت زندگی آن ها بیفزاید. 

قابل ذکر است اطلاعات پژوهشی کامل این دستگاه جالب توجه در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل