بعد از سکته قلبی چقدر شانس برای زندگی دارید؟

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که ۱۰ سال پس از ایست قلبی، کمتر از دو سوم بیمارانی که از بستری شدن اولیه خود در بیمارستان جان سالم به در برده اند، هنوز زنده هستند. این نتیجه یک یافته کلیدی از یک ابر مطالعه توسط محققان بخش مراقبت های ویژه بیمارستان دانشگاه بازل سوئیس بود.

بیمارانی که دچار ایست قلبی خارج از بیمارستان (OHCA) می شوند، پیش بینی درستی از آینده این بیماری ندارند. به عنوان مثال، در یک بررسی جهانی از ۱۴۱ مطالعه با بیش از ۴.۵ میلیون بیمار، میزان بقا در بستری شدن در بیمارستان ۲۲ درصد بوده و میزان بقا تا ترخیص از بیمارستان ۸/۸ درصد بود.به گزارش سیناپرس، گفتنی است که میزان بقای یک ساله تنها ۷/۷ درصد بود.

چندین عامل پیش بینی کننده مرتبط با بهبود و بقای بیماران پس از ایست قلبی شناسایی شده است. این عوامل شامل احیای قلبی – ریوی ارائه شده توسط اطرافیان بیمار است که با ۲۳ درصد مرگ و میر کمتر همراه خواهد بود. 

در حالی که مطالعات متعددی وجود دارد که بقای یک ساله بیماران را بررسی کرده‌ اند، داده‌های مربوط به بقای طولانی‌ مدت بیماران دچار ایست قلبی محدود است.

در نتیجه، برای مطالعه حاضر، محققان سوئیسی به شناسایی متونی پرداختند که در آنها میزان بقای بیماران بیش از ۱۲ ماه گزارش شده بود.به گزارش سیناپرس، محققان مطالعاتی را در بزرگسالان بیش از ۱۸ سال با تجربه ایست قلبی خارج از بیمارستان که بعدا در بیمارستان بستری شده بودند و تا زمان ترخیص از بیمارستان یا تا ۳۰ روز پس از ایست قلبی زنده بودند و داده‌هایی در مورد بقای بیش از ۱۲ ماه زنده ماندن بیماران را در این تحلیل وارد کردند. 

به گزارش سیناپرس، در مجموع ۳۸ مطالعه واجد شرایط تحلیل شدند و ۳۳ مطالعه با ۱۶ هزار و ۹۳۳ بیمار در این ابر مطالعه یا متاآنالیز مورد استفاده قرار گرفتند. به طور کلی، ۸۱۷۵ بیمار داده هایی را در مورد بقای کلی درازمدت بیماران با حداکثر پیگیری ۱۵ سال ارائه کردند.

در نهایت میزان بقا پس از ۳ سال ۸۲/۸ درصد، بعد از ۵ سال ۷۷ درصد، در ۱۰ سال ۶۳/۹ درصد و در ۱۵ سال ۵۷/۵ درصد محاسبه شد.
به گزارش سیناپرس، در تجزیه و تحلیل ۳۳۸۵ بیمار، محققان بقای طولانی مدت را در بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بودند، بررسی کردند. پیش بینی دوره بیماری در این بیماران با نرخ بقای ۵ ساله ۳۲/۶ درصد و نرخ بقای ۱۰ ساله ۲۸/۲ درصد محاسبه شد.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Cardiol منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا