نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سکته مغزی امید به زندگی را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس، محققان داده های بیش از ۳۰۰ هزار بیمار بستری شده در بیمارستان پس از سکته مغزی ناگهانی بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ در استرالیا و نیوزیلند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

دکتر یانگ پنگ (Yang Peng) رهبر این مطالعه و اپیدمیولوژیست دانشگاه کوئینزلند و محقق بالینی بیمارستان پرنس چارلز در نورث ساید گفت که تنها ۳۶.۴ درصد از بیماران بیش از ۱۰ سال زنده ماندند و ۲۶.۸ درصد از بیماران سکته مغزی دیگری را تجربه کردند.
پنگ گفت: ما دریافتیم که سکته مغزی به طور متوسط پنج سال و نیم طول عمر بیمار را کاهش می دهد. در شرایط متناسب، این بدان معناست که سکته مغزی امید به زندگی را یک سوم کاهش می دهد.

بیماران مبتلا به سکته هموراژیک که خونریزی مغزی دارند بیشتر از بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک که ناشی از پارگی رگ است، در معرض خطر مرگ، سکته دیگر و کاهش امید به زندگی هستند.

در ادامه دکتر کاترین کولبورن (Kathryn Colebourne) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت که این یافته ها نیاز به تلاش های هماهنگ برای بهبود مراقبت از سکته حاد را تقویت می کند. ما برای شناسایی سریع بیمارانی که دچار سکته مغزی شده ‌اند، به شبکه‌ های مراقبت سکته مغزی نیاز داریم. به گزارش سیناپرس، همچنین دسترسی بیماران به درمان مهم و حساس به زمان مانند ترومبولیز، داروی لخته ‌ساز و درمان اندوواسکولار، یک روش تخصصی برای حذف لخته‌های خون در کولبورن عروق مغز محسوب می شود.

او در ادامه افزود: ما همچنین به واحدهای اختصاصی سکته مغزی برای ارائه مراقبت ‌های چند رشته ‌ای برای این بیماران نیاز داریم که به کاهش مرگ و ناتوانی پس از سکته کمک می ‌کند.

پنگ گفت: همچنین با توجه به تعداد بیمارانی که دچار سکته مغزی مکرر می ‌شوند، باید روی اصلاح سبک زندگی و عوامل خطر برای پیشگیری ثانویه تمرکز کرد. بنیاد سکته مغزی عوامل خطری مانند فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا، دیابت، سیگار کشیدن و بیماری قلبی را با سکته حاد مرتبط دانسته است.

به گزارش سیناپرس، او در انتها گفت: مطالعات جمعیتی بسیار کمی نتایج بلند مدت سکته مغزی را بررسی کرده اند. این اطلاعات برای بیماران برای پیش آگهی از وضعیت خود و برای متخصصان بهداشتی که به دنبال بهبود مراقبت از سکته مغزی و اقدامات پیشگیرانه هستند، بسیار مهم است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Stroke منتشر شده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل