طوفان های آینده سخت تر و مرگبارترند

به گزارش سیناپرس، این تحقیق بین‌ المللی به رهبری دانشگاه بریستول، ابر طوفان آمفان ۲۰۲۰ را مورد بررسی قرار داد که لقب پرهزینه ‌ترین طوفان در جنوب آسیا را داراست و پیامدهای آن را در سناریوهای مختلف افزایش سطح آب دریاها به دلیل گرمایش جهانی پیش ‌بینی کرد.

یافته ‌های این پژوهش نشان داد: اگر انتشار گازهای گلخانه ‌ای در جو همچنان به مقیاس فعلی ادامه یابد، بیش از دو و نیم برابر جمعیت هند از مردم جهان دچار سیل با ارتفاع بیش از یک متر خواهند شد.

دان میچل (Dann Mitchell) پژوهشگر ارشد این مطالعات و پروفسور علوم آب و هوا در دانشگاه بریستول گفت: آسیای جنوبی با ابر گرد بادهایی که باعث مرگ ده ها تا صدها هزار نفر شده یکی از حساس ترین مناطق جهان به تغییرات آب و هوا بوده ومتاسفانه تحقیقات بسیار کمی در مورد تأثیر آب و هوا در جنوب آسیا انجام شده است.

این مطالعه، با همکاری دانشمندان محلی، اطلاعات مورد نیاز تاثیر آب و هوا را در یکی از آسیب ‌پذیر ترین مناطق جهان ارائه کرده و شواهد مهمی را در حمایت از کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای ارائه می‌ کند. به گزارش سیناپرس،محققان این مطالعات از پیش‌ بینی مدل‌ های آب و هوایی پیچیده برای پیش‌ بینی میزان آسیب ‌دیدگان توسط طوفان‌ها در سال های آینده در قرن جاری استفاده کردند.

در ادامه به طور دلگرم کننده ای، نتایج مطالعات این تیم تحقیقاتی نشان داد که اگر اهداف اقلیمی توافقنامه پاریس برای گرمایش ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن رعایت شود، میزان قرار گرفتن جمعیت در معرض سیل کاهش می یابد. اما حتی در این سناریوی گرمایش آب و هوا، هند همچنان در معرض خطر ۵۰ تا ۸۰ درصدی سیل در آینده است.

هدف اصلی توافق پاریس، چارچوبی جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، نگه داشتن میانگین افزایش دمای جهانی به کمتر از ۲ درجه سانتی گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن و تلاش برای محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتی گراد است.

به گزارش سیناپرس، سایفول اسلام (Saiful Islam) پروفسور هیدرولوژی در دانشگاه مهندسی و فناوری بنگلادش و یکی از پژوهشگران این مطالعه در این باره گفت: آخرین گزارش ها با اطمینان بالا اشاره کرده است که طوفان ‌های استوایی در آینده شدید تر و فراوان ‌تر است.

این مطالعه نشان می دهد که کشورهایی مانند  بنگلادش و هند تا ۲۰۰ درصد در آینده در خطر طوفان شدید و سیل بیشتر از ۳ متر هستند. بنابراین کاهش گازهای گلخانه ای برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس و کاهش تلفات و خسارات وارده به کشورهای بسیار آسیب پذیر مانند بنگلادش در آینده ضروری است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Climate Resilience and Sustainability منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا