نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تبدیل سلول پوست به سلول مغز

دو گروه از دانشمندان فعال در کشور چین موفق شدند تا با استفاده از روش های ترکیبی برای بهبود ساختار سلولی، سلول های عصبی ای را تولید کنند که در حقیقت ریشه آنها سلول های پوست بوده است. به این ترتیب و با تبدیل سلول های پوست بدن انسان به نورون های مغزی می توان انتظار تحولات عظیمی در زمینه بیماری های مربوط به ساختار سلول های مغزی همانند آلزایمر را داشت.

شایان ذکر است که در این تحقیقات، دو گروه محققان به صورت مجزا و همزمان بر روی سلول های پوست انسان و پوست موش های آزمایشگاهی کار می کردند تا بتوانند دریابند که چگونه می توان این سلول ها را به سلول های عصبی در مغز تبدیل ساخت. تیمی که بررسی این ساختار بر روی سلول های بدن انسان را برعهده داشتند برای انجام آزمایش های خود از سلول های برداشت شده از بدن بیماران آلزایمری استفاده می کردند.

سرانجام پس از تلاش های فراوان، تحقیقات در هر دو رده انسانی و موش های آزمایشگاهی به نتیجه یکسان و موفقیت آمیز دست پیدا کردند که نشان از صحیح بودن فرایند داشت.

هونگ کویی دنگ به عنوان یکی از محققان دانشگاه پکینگ (Peking University) در این باره معتقد است که استفاده از این رویکرد به صورت همزمان می تواند از نظر هزینه مناسب بوده و انسان می تواند تمامی اثراتی که  در فرایند  بیماری هایی مانند آلزایمر موثر هستند را به واسطه آن به خوبی کنترل کند.

این تحقیقات در قالب یک تحقیق و مقاله علمی انجام شده است و نتایج آن ژورنال علمی بین المللی Cell Stem Cell به چاپ رسیده است تا برای سایر دانشمندان نیز در دسترس باشد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل