نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تقویت کاهش وزن و کنترل قند خون با رژیم گیاهخواری

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک تحقیق ارائه شده توسط محققان دانمارکی شامل بررسی 11 کارآزمایی تصادفی که شامل تقریباً 800 شرکت کننده (18 ساله یا بالاتر) بود، یک رژیم غذایی گیاهخواری وگان 12 هفته ای می تواند منجر به کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان دارای اضافه وزن و دیابت نوع 2 شود.

با این حال، رژیم ‌های گیاهخواری وگان که سرشار از میوه ‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات و فاقد فرآورده های حیوانی هستند، بر فشار خون یا تری گلیسیرید (نوعی چربی در خون) در مقایسه با سایر رژیم ‌ها تأثیری نداشتند.

برای این مطالعه، محققان با بررسی سیستماتیک و متاآنالیز همه کارآزمایی ‌های انگلیسی زبان که تا مارس 2022 منتشر شدند، تأثیر رژیم‌ های وگان بر عوامل خطر متابولیک قلبی – وزن بدن، شاخص توده بدن [BMI]، سطح قند خون، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، کلسترول تام، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا، و تری گلیسیرید را با سایر انواع رژیم‌های غذایی، مقایسه کردند.

رژیم‌ های وگان با گروه ‌های کنترل غیرفعال (شرکت‌ کنندگانی که رژیم غذایی عادی را ادامه می ‌دادند) یا گروه‌ های کنترل فعال (شرکت‌ کنندگانی که از سایر مداخلات غذایی مانند رژیم ‌های مدیترانه ‌ای، رژیم‌ های مختلف دیابت یا رژیم‌ های غذایی کنترل شده پیروی می ‌کردند) مقایسه شدند.

به گزارش سیناپرس، محققان داده های 11 مطالعه شامل 796 فرد (متوسط سنی 48 تا 61 سال) با اضافه وزن (BMI 25 کیلوگرم بر متر مربع یا بیشتر) یا دیابت نوع 2 را تحلیل کردند. کارآزمایی ها حداقل 12 هفته به طول انجامید.

بررسی ها نشان داد: در مقایسه با رژیم ‌های غذایی کنترل، رژیم‌ های گیاهخواری وگان به طور قابل ‌توجهی وزن بدن و BMI را کاهش دادند. با این حال اثرات روی سطح قند خون، کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، نسبتاً پایین بود.

محققان اظهار داشتند: این ارزیابی دقیق با اطمینان معقول نشان می دهد که رعایت رژیم غذایی گیاهخواری برای حداقل 12 هفته می تواند منجر به کاهش وزن از لحاظ بالینی معنی دار و بهبود سطح قند خون شود و در نتیجه می تواند در مدیریت اضافه وزن و دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد. 

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی فوق در کنگره چاقی اروپا(ECO)  ارائه شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل