درمان سرطان با کمک آهن ربای ساخته شده با باکتری های خاک

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در حال توسعه پرتابه های میکروسکوپی هدایت مغناطیسی هستند که می توانند به خون بیماران برای حمله به سلول های سرطانی پستان، پروستات و سایر تومورها تزریق شوند.

این پروژه که توسط محققان دانشگاه شفیلد هدایت می شود، بر پیشرفت در دو زمینه کلیدی پزشکی استوار است. اولین مورد شامل ویروس هایی است که به طور خاص به تومورها حمله می کنند و دومین مورد بر روی باکتری های خاک متمرکز است که آهنرباهایی را تولید می کنند که از آنها برای تراز کردن ویروس ها در میدان مغناطیسی زمین استفاده می کنند.

دکتر مونیتا موتانا (Munitta Muthana)، یکی از پژوهشگران ارشد این پروژه گفت: ماهیت این رویکرد ساده است چراکه ما از ویروس ها به عنوان دارو استفاده می کنیم. ما در حال استفاده از گروهی از ویروس‌ها هستیم که به طور طبیعی تومورها را هدف قرار می ‌دهند و در حال توسعه راه‌هایی برای کمک به آنها برای رسیدن به تومورهای داخلی با بهره ‌برداری از باکتری‌هایی هستیم که آهن ‌ربا می ‌سازند. ما معتقدیم این یک رویکرد دو وجهی است و نویدهای زیادی برای درمان سرطان در بر دارد.

ویروس ‌های ضد سرطانی که توسط محققان مورد بهره ‌برداری قرار می‌ گیرند، به عنوان ویروس‌ های انکولیتیک شناخته می ‌شوند. این ویروس ها به طور طبیعی رخ می دهند، اما همچنین می توانند برای بهبود کارایی آنها و محدود کردن شانس آلوده کردن سلول های سالم اصلاح شوند.

پس از عفونت با یک ویروس انکولیتیک، یک سلول سرطانی باز شده و می میرد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده قبلاً استفاده از T-Vec را تایید کرده است که یک ویروس هرپس سیمپلکس اصلاح شده که سلول های تومور را آلوده کرده و از بین می برد و اکنون برای درمان افراد مبتلا به انواع خاصی از سرطان پوست استفاده می شود.

با این حال، این تیم پژوهشی می‌خواهند طیف تومورهایی را که می ‌توان از این طریق با آنها مقابله کرد، گسترش دهند. به ویژه، محققان می خواهند سرطان پستان و پروستات را در اولویت قرار دهند.

دکتر فیث هاوارد (Faith Howard) یکی دیگر از رهبران این پروژه گفت: مشکل این است که ویروس ‌های انکولیتیک توجه دفاع ایمنی بدن را به خود جلب می ‌کنند و تنها با تومورهای عمقی پوست قبل از اینکه ویروس ‌ها به سرعت توسط دفاع سلولی ما مسدود شوند، می ‌توان به این روش مقابله کرد.

به گفته دانشمندان، راه حل این است که ویروس ها را در ذرات مغناطیسی بپوشانیم. این پرتابه ‌های میکروسکوپی که در خون تزریق می ‌شوند، می ‌توانند با استفاده از آهنرباهایی که روی بدن بیمار قرار می ‌گیرند، قبل از اینکه پیشرفت آنها توسط دفاع ایمنی مسدود شود، به سرعت به سمت یک تومور هدایت شوند.

موتانا افزود: این اتفاق مثل داشتن یک زره یا سپر است. آهنرباها به محافظت از ویروس کمک کرده و به طور مهمی به آنها کمک می کنند تا یک تومور را هدف قرار دهند. ما یک آهنربا را روی یک تومور قرار می دهیم و ویروس را به سرعت و مستقیماً به سمت خود می کشد.

به گزارش سیناپرس، هاوارد همچنین توضیح داد: یک ویروس انکولیتیک قطری در حدود ۱۸۰ نانومتر داشته در حالی که اندازه آهنرباها باید حدود ۵۰ نانومتر باشد. او افزود: این آهنرباهای کوچک را می ‌توان در آزمایشگاه ساخت، اما ما دریافتیم که باکتری‌ها بهتر از ما در ساخت آنها کار می ‌کنند.

به گفته محققان، برخی از گونه های باکتری خاک نانوذرات اکسید آهن را سنتز می کنند که به آنها مگنتوزوم می گویند. این باکتری ها به عنوان قطب نما استفاده می شوند که به میکروب ها اجازه می دهد در میدان مغناطیسی زمین حرکت کنند و به آنها کمک می کند تا شرایط بهینه برای رشد و بقای خود را پیدا کنند. هاوارد گفت: این آهن‌ رباهای میکروسکوپی کاملاً مطلوب بوده و برای بسته‌ های میکروسکوپی که ما برای هدف قرار دادن سرطان‌ های عمیق به آن نیاز داریم، مناسب هستند.

منبع: theguardian