بیش از 2000 مادر پرخطر اردبیلی شناسایی شدند

به گزارش سیناپرس اردبیل، ژاله وثوقی در مراسم گرامیداشت روز ماما در اردبیل اظهار کرد: کنفدراسیون جهانی مامایی همه ساله پنج می مصادف با ۱۵ اردیبهشت ماه را به عنوان روز جهانی ماما با یک شعار خاص مورد توجه قرار می‌دهد که شعار امسال روز ماما «مامایی ۱۰۰ سال تعالی» است.

وی تصریح کرد: از ۶۰۰ ماما در سطح استان‌ بیش از ۲۱۵ ماما در حوزه درمانی، ۱۱۶ ماما در بیمارستان‌های علوم پزشکی، ۳۵ ماما در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، ۱۵ ماما در بیمارستان‌های خصوصی و ۳۵۰ ماما نیز در مراکز بهداشتی، درمانی و جامع سلامت به مادران و نوزادان آنها ارائه خدمات می‌کنند.

مسئول امور مامایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ۱۵ ماما نیز در حوزه آموزش به عنوان هیئت علمی با مدارج علمی بالاتر حضور داشته و ۱۱۲ ماما نیز دفاتر کار و مراکز مشاوره را راه‌اندازی کردند.

وثوقی مهمترین وظیفه ماماها را تلاش برای کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان اعلام کرد و افزود: در استان اردبیل نیز موفقیتی بزرگ در این حوزه به دست آمده و حداقل مرگ و میرهای مادران باردار و نوزادان را شاهد هستیم.

وی مراقبت از نوزادان را تا ۵۹ ماهگی در کنار ارائه خدمات مشاوره‌ای به زنان باردار قبل، حین و بعد از زایمان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد مادران بدون مداخله بیمارستانی و مراکز درمانی سعی می‌کنند دوران بارداری و زایمان را سپری کرده و فرزند خود را به دنیا بیاورند.
وثوقی به شناسایی مادران پرخطر در سطح استان و انجام مراقبت‌های بهداشتی از آنها اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم زنان استان قبل از بارداری مشورت‌هایی را با ماماها در مراکز بهداشتی، درمانی انجام دهند تا در جریان بارداری کم خطر و یا پرریسک خود قرار گیرند.

وی انجام آزمایش ژنتیک را برای مادران با ازدواج‌های فامیلی و دارای سابقه بیماری یادآور شد و اضافه کرد: انجام این آزمایش‌های ژنتیکی با کمترین هزینه در قالب بیمارستان‌های دولتی نه تنها سلامت مادران بلکه فرزندان آنها را نیز تضمین می‌کند.

وثوقی بیان کرد: ۶۰ درصد مرگ و میر نوزادان مربوط به زایمان زودرس و با وزن زیر یک‌هزار و ۵۰۰ گرم است که تلاش بر این است تا جلوی چنین نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی نیز گرفته شود.

وی برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه زایمان کم درد را برای مادران یادآور شد و اظهار کرد: با ارائه برنامه‌های آموزشی تئوری و عملی سعی می‌کنیم تا زنان باردار را با عوارض کمتر زایمان طبیعی آشنا کرده و در ذهن آنها از زایمان کم خطر و کم درد به عنوان یک شرایط مثبت و اثربخش ایجاد کنیم.

وثوقی مراسم گرامیداشت روز ماما را با تجلیل از فعالان این عرصه یادآور شد و تصریح کرد: در کنار همه اقدامات و فعالیت‌های انجام شده، ماماها انتظار دارند تا در مسیر حرفه‌ای آنها جلوی معطلی جایگاه ماماها و اجرایی شدن سیستم ارجاع را در حوزه بهداشت و درمان شاهد باشیم و در کنار آن از پذیرش بی‌رویه دانشجویان در بخش مامایی جلوگیری شود.

مسئول امور مامایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به ارائه مشاوره‌های ناباروری برای بانوان نیز اشاره کرد و گفت: تمام سعی ما بر این است تا به افزایش زاد و ولد و اجرای قانون ارتقا جمعیت در جامعه کمک کنیم که ماماها در این زمینه می‌توانند نقش اصلی را انجام دهند.
 

خبرنگار: سمیه درازی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا