نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از فناوری جدید هواشناسی برای پرتاب راکت های فضایی

به گزارش سیناپرس، بسیاری از ماموریت های فضایی در طول سال در کشورهای مختلف جهان به دلیل شرایط آب و هوایی از جمله وزش باد با مشکل تاخیر مواجه شده و یا شکست می خورند. به نظر می رسد دانشمندان چینی موفق به حل کردن این مشکل شده اند.

به گفته مرکز پرتاب ماهواره Xichang، دانشمندان چینی برای اولین بار به فناوری پیش بینی دقیق باد در ارتفاع نزدیک به سطح زمین برای یک ماموریت بزرگ پرتاب فضایی دست یافته اند.

به گزارش سیناپرس، این سیستم پیش بینی دقیق باد در مناطق کلیدی لایه نزدیک به سطح برای اطمینان از انتقال ترکیبی از فضاپیمای باری Tianzhou-4 و موشک حامل Y5 Long March-7 به منطقه پرتاب فضاپیمای Wenchang استفاده شده است.

آژانس فضایی چین در مورد موضوع فوق گفت:‌این سیستم توسط تیم پشتیبانی فنی هواشناسی مرکز برای غلبه بر چالش ‌های ناشی از وزش باد نزدیک به سطح زمین توسعه یافته است که تأثیر زیادی بر انتقال عمودی و کاملا صاف فضاپیما ها و موشک‌ ها دارد.

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که موشک قبل از انتقال به محل پرتاب با سوخت پر نشده است، به راحتی تحت تاثیر باد قرار می گیرد، این امر به ویژه در مناطق ساحلی که بسیاری از سایت های پرتاب فضاپیما در آن واقع شده اند، مهم بوده و پیش بینی دقیق سرعت و جهت وزش  باد نزدیک به سطح برای انجام یک ماموریت موفق فضایی دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

سایت پرتاب فضاپیمای Wenchang که در استان هاینان در جنوب چین واقع شده است، چهارمین سایت پرتاب این کشور و تنها محل پرتاب فضاپیماهای چینی در کنار دریا است.به گزارش سیناپرس،  به گفته کارشناسان، این سیستم می تواند پیش بینی های بصری آب و هوا را بر اساس آخرین اطلاعات هواشناسی باد نزدیک به سطح زمین، با تصاویر شبیه سازی سه بعدی و همچنین تغییر پارامترهای قدرت و جهت باد ارائه دهد.

به گزارش سیناپرس، این سیستم از سال ۲۰۱۸  توسعه یافته و در آوریل امسال مورد بازرسی و پذیرش نهایی قرار گرفت.
به گفته مرکز پرتاب ماهواره Xichang، سیستم پیش بینی جدید در اولین کاربرد خود در ماموریت انتقال Tianzhou-4 و Long March-7 Y5 عملکرد خوبی داشته است.

این مرکز همچنین گفت که دقت پیش ‌بینی سامانه جدید و مدرن آن ها، یک متر است و این میزان دقت، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های پیش‌بینی هواشناسی سایت پرتاب فضاپیمای Wenchang داشته است.به گزارش سیناپرس، به گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، فضاپیمای باری Tianzhou-4 در آینده ای نزدیک و در زمان مناسب به فضا پرتاب خواهد شد.
مترجم: زهرا همراز
منبع: english.news.cn

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل