برخی بیماری‌ ها در دوران کرونا به امراض غیرقابل درمان تبدیل شده‌اند

مدیرنظارت برامور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ازاجرای برنامه جهانی نظام مراقبت‌های میکروبی در مراکز درمانی منتخب وزارت بهداشت در تهران خبرداد و گفت: برخی بیماری‌ها به‌دلیل مقاومت میکروبی در دوران کرونا و کم رنگ‌شدن سایرمخاطرات بهداشتی به امراض غیرقابل درمان تبدیل شده‌اند.

دکتر محمدرضا یثربی مدیر نظارت بر امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مقاومت میکروبی را یک معضل بزرگ برای کشورها و یک ابرچالش برای نظام سلامت دنیا عنوان کرد.

وی افزود: به دلیل مقاومت میکروبی پس از وقوع همه گیری کرونا و کم رنگ تر شدن سایر مخاطرات بهداشتی، برخی امراض به بیماری های غیرقابل درمان تبدیل شده اند.

مدیر نظارت بر امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در این راستا برنامه نظام مراقبت میکروبی از سوی سازمان جهانی بهداشت اجرا شد و ایران نیز در این برنامه شرکت کرده است.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یثربی یادآور شد: از سوی آزمایشگاه مرجع سلامت هشت مرکز در کل کشور برای اجرای این برنامه انتخاب شده اند که بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد به عنوان مرکز درمانی منتخب در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است.

وی هدف از اجرای این برنامه را توانایی یافتن مقاومت های واقعی، لحاظ نکردن مقاومت های کاذب و داشتن برنامه مشخص در دو حوزه تشخیص و گزارش دهی عنوان کرد.

مدیر نظارت بر امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این برنامه، مراکز منتخب توسط کارشناسان حوزه معاونت درمان به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج برای رفع موارد عدم انطباق به آزمایشگاه آن مرکز منعکس شده است.

یثربی یادآور شد: پیگیری های لازم در این زمینه از طرف مدیریت امور آزمایشگاه ها و اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت انجام می شود.