نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعات خورشیدی متوقف شد

به گزارش سیناپرس، در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، این کشور با تحریم های گسترده ای مواجه شده و دامنه این تحریم ها تا حوزه همکاری های فضایی نیز گسترش یافت.

در جدید ترین تحولات این حوزه، موسسه پوشکوف که به بررسی و تحقیق در رابطه با مغناطیس زمینی، یونوسفر و انتشار امواج رادیویی می پردازد، با مشکل تامین بودجه مواجه شده است. یکی از مطالعات این مرکز علمی که زیر نظر آکادمی علوم روسیه فعالیت می کند، توسط ایستگاه بین المللی فضایی و در قالب توسعه دستگاه فضایی برای اندازه‌ گیری میدان‌های مغناطیسی خورشیدی به نام تاچومگ است. 

ولادیمیر کوزنتسوف  مدیر ارشد این پروژه تحقیقاتی درباره موضوع فوق اعلام کرد: متاسفانه این مطالعات و آزمایش های این دستگاه به دلیل بودجه ناپایدار و مشکلات مالی در ایستگاه فضایی بین المللی برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.
کوزنتسوف در ادامه توضیحاتش گفت: این دستگاه و تجهیزات مرتبط با مطالعات خورشیدی در مرحله توسعه است. متاسفانه به دلیل مشکلات پیش آمده، همه چیز یک بار دیگر به تعویق افتاده است. به گزارش سیناپرس،من بارها محدودیت های زمانی جهت تامین بودجه های آتی این مطالعات را ذکر کرده بودم. متاسفانه تامین مالی این مطالعات متوقف شده است.

به گزارش سیناپرس، وی در ادامه توضیحات خود تاکید کرد: پروژه تاچوماگ یکی از آزمایش های اولویت دار در ایستگاه فضایی بین المللی بود. توقف این طرح برای پژوهشگران تبعات سنگینی داشته و البته در حال حاضر بحث تامین مالی و انعقاد قراردادها در حال حل شدن است.

در خاتمه گفتنی است تاچوماگ یک سامانه مغناطیس ‌نگار محسوب می شود که قادر به مشاهده میدان ‌های مغناطیسی خورشیدی بوده و نقشی کلیدی در تمام فعالیت‌های ایستگاه بین المللی ایفا می ‌کند. از جمله مطالعات این سیستم پژوهشی می توان به بررسی نحوه تولید شراره‌ های خورشیدی، پرتاب ‌های جرم تاجی و … اشاره کرد. 

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل