نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کرونای حاد تا ۲۰ سال مغز را پیر می کند

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات جدید خود دریافتند ابتلای شدید به کرونا می تواند مغز را تا ۲۰ سال پیر کند.

دکتر آدام همپشایر، استاد علوم اعصاب ترمیمی در بخش علوم مغز در امپریال کالج لندن و سرپرست این تیم مطالعاتی در مرکز تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات زوال عقل بریتانیا در لندن، درباره موضوع فوق گفت: تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که از کرونا بهبود یافته اند ممکن است از نظر توانایی تمرکز و قدرت مغزی دچار مشکلات پایداری شوند. ما در تلاش برای کشف این موضوع بودیم که این مشکلات تفکر در بیمارانی که دچار کرونای شدید شده بودند، چقدر آشکار بوده و کدام جنبه از قابلیت های مغزی این افراد بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است؟ ما همچنین به بررسی این مساله پرداختیم که آیا نشانه‌ ای از بهبودی در طول زمان در افراد فوق وجود داشت یا نه؟ 

برای این منظور، تیم تحقیقاتی روی گروهی متشکل از ۴۶  بیمار متمرکز شد که در چند ماه اول همه ‌گیری به دلیل کرونای شدید در بیمارستان بستری شده بودند. در آن زمان، یک ‌سوم این افراد نیازمند استفاده از دستگاه  تنفس مصنوعی بودند.

به گزارش سیناپرس، ارزیابی‌های سلامت روان که شش ماه پس از بستری شدن افراد فوق در بیمارستان انجام شدنشان دهنده کاهش قابل توجهی در مهارت‌های حافظه و تمرکز، همراه با کندی قابل‌ توجه در توانایی حل دقیق و سریع مشکل را نشان داد.

همپشایر در این رابطه  تاکید کرد که بیماران فوق اغلب بسیار فراموشکار بودند و با نوعی مه مغزی"دست و پنجه نرم می کردند که اغلب یافتن کلماتی را برای آن ها دشوار می کرد.به گزارش سیناپرس، در مجموع، تیم مطالعاتی فوق دریافت که کاهش ظرفیت مغز پس از کووید احتمالاً به کاهش ۱۰ امتیازی در آی کیو تبدیل می شود.

دکتر همپشایر، در رابطه با موضوع فوق، گفت که اگرچه انتظار داشت درجاتی از مشکلات عملکرد مغز را در بیماران کرونایی مشاهده کند اما این مقیاس از آسیب برای وی غیر قابل تصور و شگفت انگیز بود.

به گزارش سیناپرس، وی در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد: میزان عملکرد ضعیف تفکر در این گروه از بیماران، مشابه چیزی است که در سن ۵۰  تا ۷۰ سالگی مشاهده می شود. به طور معمول، عملکرد مغزی یک فرد در طول این دو دهه به طور قابل توجهی کند می شود. اما این افراددارای زمان زیادی برای تطبیق با شرایط جدید هستند در حالی که بیماران کروناییباید با این شوک ناگهانی مواجه شدند. من انتظار دارم که برخی از آن ها هرگز به طور کامل بهبود نیافته یا نتوانند به سر کار بازگردند.

متاسفانه روند بهبودی قابلیت های مغزی این دسته از بیماران آن قدر کند بوده که از نظر آماری قابل محاسبه نیست. شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی eClinicalMedicine  منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: حمید تعالی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل