نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این ربات دقیقا مطابق سلیقه غذایی شما غذا می پزد

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه کمبریج در حال توسعه روباتی هستند که می تواند غذا را در حین طبخ بچشد. آن ها معتقدند که این فناوری می تواند روزی منجر به ایجاد ربات های هوشمند در تهیه غذا شود که دقیقاً می دانند چه طعمی برای اکثر مشتریان خوب است. این روبات در آزمایش های اولیه توانست بر اساس بازخورد سلیقه غذایی یک انسان، املت درست کند.

این تیم با ایجاد رویکرد طعم در حین طبخ، توانایی روبات را برای ارزیابی سریع و دقیق شوری و بی نمکی یک غذا بهبود بخشیدند. محققان برای تقلید از فرآیند انسانی جویدن و چشیدن در سرآشپز روبات خود، یک کاوشگر رسانایی را که به عنوان دریافت کننده حس شوری عمل می کند، به بازوی ربات متصل کردند.

به گزارش سیناپرس، آنها تخم‌ مرغ و گوجه ‌فرنگی را آماده و تعداد گوجه‌ فرنگی‌ ها و مقدار نمک هر ظرف را متفاوت می ‌کردند. روبات با استفاده از حسگر خود، ظروف را به شکل شبکه ‌ای چشیده و تنها در چند ثانیه توانست مزه آن ها را تشخیص دهد.

این تیم پژوهشی برای تقلید از تغییر بافت ناشی از جویدن، مخلوط تخم مرغ را در مخلوط کن ریخته و از ربات خواستند دوباره ظرف را آزمایش کند. در ادامه روبات فوق توانست خوانش های مختلف در نقاط مختلف غذا را بر اساس  نقشه های طعمی ایجاد کند.

به گزارش سیناپرس، محققان اکنون امیدوارند که قابلیت های این سرآشپز روباتیک را بهبود ببخشند تا بتواند انواع مختلف غذا را چشیده و قابلیت های حسی آن را ارتقا دهند تا بتواند طعم غذاهای شیرین یا روغنی را نیز تشخیص دهد.

گرژگورز سوچاکی (Grzegorz Sochacki) ، دانشجوی دکترا در دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج، در این رابطه می ‌گوید:بیشتر آشپزهای خانگی با مفهوم مزه کردن در طول فرآیند پخت و پز آشنا هستند و بررسی یک ظرف در طول فرآیند پخت برای بررسی اینکه آیا تعادل طعم‌ ها درست است یا خیر، جزئی لاینفک از فرایند طبخ غذا محسوب می شود.

اگر قرار است از روبات ‌ها برای پخت و آماده ‌سازی غذا استفاده شود، مهم است که آن ‌ها بتوانند چیزی را که می ‌پزند، مزه کنند.
به گزارش سیناپرس، دکتر آرسن عبدالعلی، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی، در رابطه با موضوع فوق می‌افزاید: وقتی ما غذایی را می‌ چشیم، فرآیند جویدن نیز بازخورد مستمری به مغز ما می ‌دهد. طی روش ‌های فعلی آزمایش الکترونیکی، تنها یک عکس فوری از یک نمونه همگن گرفته می ‌شود، بنابراین ما می‌ خواستیم فرآیند واقعی ‌تر جویدن و چشیدن را در یک سیستم روباتیک تکرار کنیم  که باید محصول نهایی خوشمزه‌ تری را ارائه کند.

به گزارش سیناپرس، وقتی یک ربات در حال یادگیری آشپزی است، مانند هر آشپز دیگری، به نشانه‌ هایی نیاز دارد که دریابد طعم غذا چقدر خوب بوده است. ما می‌ خواهیم ربات ‌ها مفهوم طعم و مزه را درک کنند، که این موضوع باعث می ‌شود آنها آشپزهای بهتری شوند. 

ما بر این باوریم که توسعه سرآشپزهای رباتیک نقش مهمی در زندگی در آینده خواهد داشت. این روبات، یک جهش رو به جلو در آشپزی رباتیک است و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و عمیق، جویدن به سرآشپز های روباتیک کمک می ‌کند تا طعم غذاها را درک کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Robotics and AI منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل