نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان عفونت های مقاوم به کمک ویروس ها

به گزارش سیناپرس، باکتریوفاژ‌‌ ها ویروس‌ هایی محسوب می شوند که قادرند باکتری ‌ها را با کمترین تاثیرات منفی روی سلول های بدن از بین ببرند. استفاده از باکتریوفاژ‌‌ ها  می تواند بر اساس شرایط بیمار به تنهایی یا همراه با آنتی بیوتیک‌ باشد و به کمک این روش به خوبی می توان به باکتری های مقاوم، مبارزه کرد.

تاکنون جنبه ‌های مختلف این روش برای استفاده درمانی در بیماران در سطوح مختلف مورد پژوهش قرار گرفته است و در تمام موارد مزیت استفاده از باکتریوفاژ‌‌ ها نسبت به روش های مبتنی بر آنتی بیوتیک‌ ها مشخص شده است.

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهدکه درمان باکتریوفاژ در بیماران دارای نقص ایمنی مبتلا به عفونت مایکوباکتریوم کلونه مقاوم به چند دارو همراه با آنتی بیوتیک و جراحی موثر است. 

پاسخ بالینی مشاهده شده در اولین مورد گزارش شده موفق عفونت M. chelonae که با روش باکتریوفاژ درمان شده بود، شرایط بیمار و روند توقف بیماری را موفقیت آمیز توصیف می کند.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است عفونت M. chelonae معمولاً با عفونت های پوست و بافت نرم مرتبط بوده بیشتر در افراد با سیستم ایمنی ضعیف دیده می شود. متاسفانه به دلیل مقاومت ضد میکروبی گسترده درمان این بیماری دشوار است. یافته های جدید نشان می دهد باکتریوفاژها می توانند میزبان های باکتریایی را آلوده کرده و از بین ببرند، اما استفاده بالینی فعلی آنها به دلیل تعاملات پیچیده با سیستم ایمنی بدن انسان محدود است.

مطالعات قبلی نشان داده بود که باکتریوفاژ درمانی، عفونت مایکوباکتریوم را با موفقیت درمان می کند.
طی این مطالعه، دکتر جسیکا لیتل و همکارانش یک بیمار نقص ایمنی مبتلا به آرتریت سرونگاتیو و عفونت M. chelonae را با یک باکتریوفاژ منفرد همراه با آنتی بیوتیک و جراحی درمان کردند.

پژوهشگران دریافتند که بیمار با ضایعات پوستی که کاهش التهاب را در ماه‌ های بعد از درمان نشان می ‌دهد، پاسخ بالینی بسیار خوبی داشته و عوارض جانبی خاصی برای درمان باکتریوفاژ نشان نمی ‌دهد.

یافته ها همچنین نشان می دهد که باکتریوفاژ ها می توانند یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای عفونت های مقاوم به دارو باشند. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.
مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل