نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش 50 درصدی جنگل زدایی و انتشار CO2 با جایگزین کردن گوشت گاو

به گزارش سیناپرس، بررسی های جدید دانشمندان بین المللی در ارزیابی مزایای زیست محیطی جایگزینی گوشت گاو با پروتئین های میکروبی نشان داده اند که این کار می تواند میزان آب شدن یخ های قطبی، جنگل زدایی و انتشار دی اکسید کربن را تا 50 درصد کاهش دهد.

بر اساس این مطالعه که توسط دانشمندان موسسه تحقیقات تاثیرات اقلیمی پوتسدام آلمان و بر مبنای مدل سازی انجام شده است، جایگزینی تنها 20 درصد از مصرف جهانی گوشت گاو با پروتئین میکروبی حاصل از تخمیر تا سال 2050 می تواند جنگل زدایی سالانه و انتشار دی اکسید کربن مرتبط را به نصف کاهش دهد. 

این روزها همان طور که اثرات زیست محیطی منفی مصرف گوشت نشخوارکنندگان نظیر موارد مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای و یا تغییرات کاربری زمین، بیش از پیش آشکار می شود، استفاده از ترکیب های جایگزین غیرحیوانی نیز بیشتر از قبل برای بهبود سلامت و پایداری محیط زیست تشویق می گردد. 

در مطالعات قبلی نشان داده شده است که پروتئین میکروبی حاصل از تخمیر، مانند مایکوپروتئین که یک جایگزین تجاری گوشت و در دسترس است، مزایای بالقوه زیست محیطی دارد. با این حال، روش های ارزیابی چنین مزیت هایی اغلب ایستا و با مقیاس پذیری محدود بوده اند.

حالا در پژوهش محققان آلمانی، اثرات بالقوه زیست محیطی مربوط به جایگزینی بخشی از گوشت گاو با پروتئین های میکروبی مبتنی بر قند در مقیاس جهانی و تا سال 2050 بررسی شده اند. در این تحقیق همچنین عوامل اجتماعی و اقتصادی مانند افزایش تقاضا برای دام و افزایش جمعیت نیز در نظر گرفته شده اند.

محققان بر این اساس تخمین می زنند که جایگزینی 20 درصد از گوشت گاو مصرف شده در سطح جهان با پروتئین میکروبی تا سال 2050 منجر به کاهش 56 درصدی در جنگل زدایی سالانه و انتشار دی اکسید کربن مرتبط با آن می شود. به گفته آن ها، چنین تغییری البته ممکن است نیاز به تغییراتی در ساختار تولید کشاورزی داشته باشد.

آن ها می گویند: نتایج ما، پیش‌بینی‌های پویاتری را از اثرات بالقوه زیست‌محیطی مبتنی بر کاربری زمین به دنبال جایگزینی گوشت گاو با پروتئین میکروبی و از طریق توجه بیشتر به زمینه‌هایی که فشارهای محیطی را تعیین می‌کنند، ارائه می‌دهند.به گزارش سیناپرس، یافته های فوق در نشریه معتبر و جهانی Nature منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل