نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا جهان های موازی از نظر علمی وجود دارند؟

به گزارش سیناپرس، فیلم های سینمایی متعدد و پرطرفداری مانند Star Trek، Stranger Things،  Spider-Man: No Way Home –  مملو از داستان ‌هایی هستند که پیرامون این ایده اتفاق می‌افتد که دنیای ما یکی از دنیاهای متعدد و واقعیت‌های جایگزین است.

با این حال، با اکران فیلم جدید کمپانی فیلم سازی مارول با نام Doctor Strange In The Multiverse Of Madness، این نظریه قرار است مجددا در سطح جهان مطرح شود.
در این یادداشت اما قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که جهان های موازی یا  چند جهانی دقیقا چیست؟ آیا این ایده که در واقعیتی متفاوت و در جهانی موازی من می توانیم یک فوتبالیست ثروتمند و خوش تیپ لیگ برتری باشم، حقیقت دارد؟

بحث جهان های موازی از این ایده اولیه ناشی می ‌شود که فراتر از جهان قابل مشاهده ما، جهان‌ های کاملاً متفاوتی هستند  که فاصله زیادی از سیاره ما دارند. آنچه که این جهان ها را مشخص می کند جای بحث دارد، اما ریچارد بوئر، استاد کیهان شناسی در دانشگاه دورهام، در این رابطه توضیح می دهد که نظریات مطرح شده در مورد جهان های موازی،  جهان بی نهایتی را مطرح می کند که در آن هر احتمالی از جمله وجود کپی دیگری از زمین، وجود دارد. 
به گزارش سیناپرس، در همین حال، برخی افراد معتقدند قوانین اساسی فیزیک در جهان های موازی یکسان هستند ولی به گونه ای متفوت محاسبه می شوند برای نمونه  قانون گرانش نیوتن با فاصله ضعیف می‌شود، اما شاید به جای سه بعد، فضایی چهار بعدی وجود داشته باشد.

برخی از باورمندان به جهان های موازی از این هم فراتر رفته و نظریه چند جهانی را ارائه می دهند که قوانین فیزیکی کاملاً متفاوتی دارند. به گزارش سیناپرس،  دکتر بوئر در این رابطه می ‌گوید: شاید نوعی از ریاضیات وجود داشته باشد که ما هیچ ایده‌ ای درباره آن نداریم. این می تواند عجیب باشد. تریلرهای فیلم جدید «دکتر استرنج» نشان می‌ دهد که این نسخه‌ های عجیب ‌تر از جهان های موازی به طور جدی مطرح شده و در یکی از سکانس های فیلم شاهد هستیم که شخصیت اصلی داستان در نوعی بعد مکعبی به دام افتاده است.

به گزارش سیناپرس، مسلماً محبوب ‌ترین نظریه در این رابطه، تئوری چند جهانی سطح سه ، یعنی تفسیر جهان‌های متعدد بر اساس مکانیک کوانتومی است. این نظریه بیان می کند که هر انتخابی باعث شکاف در جهان شده که این موضوع در نهایت منجر به شکل گیری واقعیت های موازی بی نهایت می شود. در فرهنگ عامه، این نظریه بر پایه فیلم مرد عنکبوتی در Spider-Man: No Way Home مطرح شده است.

بوئر که برای تحلیل این نظریه به آزمایش معروف گربه شرودینگر استناد می کند، توضیح می دهد: بر اساس این تئوری، نسخه های زیادی از شما وجود دارد، اما شما فقط از یکی از آن نسخه ها آگاه هستید. شما گربه ‌ای را می‌بینید که یا زنده است یا مرده، و نمی ‌توانید بفهمید که نسخه ‌ای از شما وجود دارد که گربه در آن زنده است. شما فقط از نسخه ای که گربه در آن مرده است آگاه هستید.

با این حال باید توجه داشت که هیچ یک از این نظریه ها از نظر علمی ثابت نشده است. تئوری هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر مدتی پیش یک جهان همسایه با جهان ما برخورد کرده باشد، ممکن است مدرکی به شکل نقاط سرد یا داغ در پس زمینه مایکروویو کیهانی (تابش الکترومغناطیسی باقی مانده از انفجار بزرگ) از خود به جای گذاشته باشد.

به گزارش سیناپرس، بوئر خوشبین است که پیشرفت در محاسبات کوانتومی مانند درهم تنیدگی و برهم نهی ، می تواند قدرت تفسیر جهان های متعدد را نشان دهد. اما در حال حاضر همه این موارد مطرح شده، فرضی هستند. در واقع، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که معمای واقعی بودن جهان چند گانه یک پرسش فلسفی است تا علمی.

مترجم: زهرا همراز
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل