صاف کردن موهای مجعد به کمک علم مهندسی

آن دسته از افرادی که موهای فرفری و سرکش دارند دائما به دنبال راه‌هایی برای رام کردن موهایشان هستند. آنهایی که روش صاف کردن توسط حرارت و گجت‌هایی چون اتوی مو را می‌کنند، گرفتن نتیجه دلخواه بدون سوزاندن موها دشوار است و محصولات مختلفی که ادعا می‌کنند از موها محافظت می‌کنند در اصل اطلاعات اشتباهی در اختیار کاربر می‌گذارند. یکی از مهندسان دانشگاه پردو و گروهی از همکارانش در پی حل این مشکل برآمدند؛ آنها به تازگی اولین مقاله خود در مورد ظرفیت گرمایی انواع مختلف مو را در کنفرانس بین المللی فنی مهندسی طراحی مهندسان مکانیک جامعه آمریکا ارائه کردند.

به بیان ساده، ساختار شیمیایی موها تحت تاثیر ژن‌ها و توزیع کراتین پروتئین است که این ساختارشیمیایی تعیین کننده جنس و حالت موهاست. برای صاف کردن موهای فر، از حرارت برای شکستن پیوندهای شیمیایی استفاده می‌شود. با استفاده بیش از حد از حرارت اتو یا سشوار، این پیوندها برای همیشه می‌شکنند و موها دیگر حالت طبیعی خود را بدست نمی‌آورند بلکه با گذشت زمان به صورت وز شده و حالت ناپذیر درمی‌آیند.. بسیاری از محصولات ادعا می‌کنند که از موها در برابر چنین پیامدهایی محافظت می‌کنند، اما قواعد آنها بسیار متغیر و غیرموثر هستند.

تیم پردو با دریافت بودجه از چندین شرکت محصولات مراقبت از مو، هزینه‌های پروژه تحقیقاتی خود را تامین کردند. واشنگتن پست گزارش می‌دهد که پژوهشگران چگونگی انتقال گرما از رشته‌های منفرد مو را تجزیه و تحلیل کردند و بر خلاف گذشته بدون در نظر داشتن قومیت و نژاد، تنها بر اساس فشردگی فر موهای نمونه‌‌ها آنها را دسته‌بندی کردند. آنها فرض کردند که مقدار حرارتی که مو می‌تواند بدون سوختن تحمل کند به بافت مو بستگی داشته باشد نه به نژاد.

رید می‌گوید: «امیدواریم که افراد بتوانند با مراجعه به جدولی که ما در اختیارشان می‌گذاریم، به راحتی قادر به شناسایی نوع موی خود باشند و بتواند طیفی از درجه حرارت‌هایی که برای آسیب نزدن به مو تست شده‌اند را انتخاب کند.» در نهایت تیم رِید محصولات مختلفی که ادعا می‌کنند از موها در برابر گرما محافظت می‌کنند را ارزیابی خواهند کرد، اما این هدف ثانویه آنهاست و تمرکز آنها بیشتر روی درک بهتر مواد شیمیایی عامل مجعد بودن موها است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا