نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونق کسب و کارهای دانش بنیان و داخلی با تصویب 2 طرح مجلس

علی معصومی، دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران، پژوهشگر برتر سال 1390 در صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای کارآفرین چقدر می توانند در سال" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" و در شرایط کنونی تحریم ها، بخشی از نیاز کشور را برطرف سازند؟ به سیناپرس گفت: شرکت‌ های دانش بنیان و تولید کنندگان داخلی در شرایط کنونی کشور خیلی می توانند به اقتصاد کشور کمک کنند به شرط اینکه برنامه منسجم و دقیقی داشته باشیم. متاسفانه ما اکنون برای تحقق این منظور برنامه مشخصی نداریم. ارگان یا کمیته مشخص نیز که باید تمام دستگاه های اجرایی در آن حضور داشته باشند هم در کشور وجود ندارد.

وی افزود: همچنین انجام برخی از اقدام های دستگاه های اجرایی تعجب برانگیز است. اکنون در شرایط تحریم و سال نامگذاری "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" وزارت صنعت، معدن و تجارت معاونت آموزش، فناوری اش را حذف کرده است. در حالی که مقام معظم رهبری  امسال تاکید داشته اند که بخش تولید ما باید دانش بنیان شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون شرکت های دانش بنیان دانشگاهی کار خود را انجام می دهند. ایشان سال گذشته نیز تاکیدشان بر این مساله بود که بخش تولید( یعنی شرکت های بزرگ ایران) هم باید دانش بنیان شود. در چنین شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت متصدی و مسوول این کار محسوب می شود، معاونت مربوطه خودش را کاملا حذف کرده است. اصلا معلوم نیست وزارتخانه صمت با انجام این کار دنبال چه چیزی است.

دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران تاکید کرد: بخش خصوصی و دانشگاهی هرچقدر هم با یکدیگر تعامل داشته باشند و فعالیت کنند اما اگر دولت بستری را فراهم نکند و حمایت نداشته باشد، سرعت این کار به حداقل می رسد و تنها پروژه های موردی یا دانشگاهی و صنعتی که همدیگر را می شناسند و با هم همکاری می کنند، اجرا می شود. هرچند پروژه های خوبی انجام می شود اما کافی نیست و نیاز به ساختارسازی دارد.

وی به سیناپرس گفت: امسال باید ستادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل می گرفت که متاسفانه نگرفته است. البته اکنون از این ستادها زیاد داریم اما هیچکدام حرکتی پیرامون تحقق این مساله نکرده اند.

معصومی اظهارداشت: هرچند ممکن است هرکدام از این دستگاه ها برنامه ای برای امسال ارائه دهند اما کسی نمی داند ارتباط این برنامه ها با یکدیگر چگونه است. کسی مطلع نیست جایگاه وزارت علوم و دانشگاه ها کجاست. امسال فرصت خیلی خوبی داشتیم که می توانستیم کارهای ارزنده ای پیرامون این مساله انجام دهیم اما متاسفانه اقدامی انجام ندادیم و در سالی که باید شرکت های تولیدی بزرگ به سمت دانش بنیان شدن بروند، معاونت فناوری وزارتخانه صمت کاملا حذف شد.

وی به اقدامات مجلس شورای اسلامی پیرامون تحقق رونق اقتصاد دانش بنیان و حمایت از تولید کنندگان داخلی اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: شرکت های دانش بنیان بخش کوچکی از اقتصاد کشور را تشکیل می دهند که می توانند در آینده خیلی تاثیرگذار باشند. اکنون مجلس با عنایت به این موضوع قانونی تحت عنوان جهش دانش بنیان تصویب کرده است که مراحل نهایی اش را در شورای نگهبان سپری می کند. امیدواریم که این طرح به زودی تصویب شود و شرکت های دانش بنیان نیز بتوانند جهشی بگیرند.

این پژوهشگر ادامه داد: دو سال پیش نیز انجمن ما طرحی با عنوان" ارتقای جایگاه تحقیق و توسعه و نوآوری در بنگاه های تولیدی و خدماتی" به مجلس پیشنهاد داد که خوشبختانه اکنون در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به شدت پیگیری می شود. امیدواریم این طرح نیز تبدیل به قانون شود تا بتوانیم بحث دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ صنعتی را پیگیری کنیم.

وی عنوان کرد: این طرح در سالی که" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" نامگذاری شده است اگر طی چند ماه آینده تصویب شود، بسیار می تواند به اقتصاد کشور کمک کند زیرا موادی در این طرح دیده شده که می تواند فعالیت های تحقیق، توسعه و نوآوری بنگاه های تولید را گسترش دهد. شرکت هایی هم که واحد تحقیق و توسعه ندارند با حمایت هایی تشویقی قانون می توانند واحد تحقیق و توسعه ایجاد کنند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل