نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تعیین جنسیت نوزاد پیش از تولد شانس زندگی بهتر را رقم می زند

به گزارش سیناپرس، حاملگی نوزاد پسر بیشتر به عوارض جانبی منجر می شود و این امر احتمالاً به این دلیل است که در رحم سریعتر رشد کرده و به مواد مغذی و اکسیژن بیشتری توسط مادر از طریق جفت نیاز دارد. اکنون دانشمندان کشف کرده‌ اند که جنسیت جنین می ‌تواند بر عملکرد واقعی جفت همراه با عواملی مانند چاقی و استرس مادر ناشی از رژیم غذایی تأثیر بگذارد.

یک نفر از هر ۱۰ زن تحت تأثیر اختلالات بارداری مانند محدودیت رشد جنین و بیماری فشار خون بالا برای مادر و کودک قرار دارد. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کمبریج نشان می‌ دهد که طراحی برنامه‌ های درمانی فردی و تشویق زنان باردار به ایجاد تغییرات در سبک زندگی بر اساس جنسیت نوزادان می‌ تواند مزایای سلامتی مادام ‌العمر برای فرزندانشان داشته باشد.

دکتر آماندا اسفرروزی-پری (Amanda Sferruzzi-Perri) محقق ارشد این مطالعات از گروه فیزیولوژی و علوم اعصاب دانشگاه کمبریج گفت: اغلب والدین نمی خواهند جنسیت کودک را بدانند زیرا می خواهند این موضوع غافلگیر کننده باشد. اما در واقع دانستن جنسیت به تشخیص اینکه آیا بارداری ممکن است در معرض خطر بیشتری باشد کمک می کند، زیرا می دانیم که برخی از شرایط بارداری مانند پره اکلامپسی و محدودیت رشد جنین می تواند در زنانی که نوزادان پسر دارند بیشتر باشد.

او در ادامه افزود: ما به طور صد در صد نمی دانیم که چرا چنین است اما ممکن است به این واقعیت مربوط باشد که نوزادان پسر در رحم سریعتر رشد می کنند. بنابراین ممکن است تقاضای نوزادان پسر برای مواد مغذی و اکسیژنی که از طریق جفت از مادر تامین می شود محدود شود. بنابراین نوزادان پسر ممکن است تمام آن چیزی را که واقعاً نیاز دارند تا با ظرفیت کامل رشد کنند، دریافت نکنند. همچنین ممکن است مقاومت آن ها در برابر استرس ها یا شرایط نامناسب بارداری کمتر از نوزادان دخترباشد که نیازهای کمتری دارند.

به گفته پژوهشگران، رشد جنین به عملکرد جفت بستگی دارد که به انرژی از میتوکندری نیاز دارد.  میتوکندری محفظه های خاصی در سلول ها است که به تبدیل انرژی گرفته شده از غذا به انرژی که سلول ها می توانند به عنوان سوخت استفاده کنند، کمک می کند.به گزارش سیناپرس، محققان دریافته ‌اند که در بارداری طبیعی موش، جفت بسته به اینکه جنین دختر یا پسر باشد، واکنش متفاوتی نشان می ‌دهد و با جنین ‌های سبک دختر بهتر از جنین‌های سنگین پسر عمل می ‌کند. 

دکتر اسفرروزی-پری گفت: جفت مهارت شگفت انگیزی در تغییر نحوه شکل گیری و عملکرد دارد. این امر را می توان در سطوح مختلف از طریق نحوه تشکیل سلول ها در جفت، ژن ها و پروتئین های آن، حتی میتوکندری ها مشاهده کرد. به گزارش سیناپرس،همه اینها می‌ توانند در پاسخ به انواع مختلف نشانه ‌ها تغییر کنند. اما ما معتقدیم که احتمالاً جدید ترین جنبه این است که به نظر می رسد نحوه انطباق جفت به مونث یا مذکر بودن نوزاد بستگی دارد.

به گزارش سیناپرس، این مطالعات اهمیت طراحی درمان ‌های جنسی خاص را برای نارسایی جفت و ناهنجاری‌ های رشد جنین و همچنین مداخلات شخصی در سبک زندگی یا درمان‌ها برای زنان باردار چاق نشان می ‌دهد. طبق گفته پری، درمان‌ ها باید بر اساس جنسیت کودک تنظیم شوند.

پری در خاتمه گفت: ما در حال حاضر شواهد زیادی داریم که باید عواملی مانند شاخص توده بدنی اولیه، رشد، وزن بارداری و همچنین در نظر گرفتن جنسیت جنین را در مادران باردار اندازه گیری کرد. به طور معمول، پزشکان وقتی به تصاویر سونوگرافی نگاه می کنند، جنسیت را در نظر می گیرند زیرا جنسیت عامل مهمی در نحوه رشد جنین است. ممکن است زنی که دارای یک نوزاد پسر است، نیاز به اتخاذ شرایط متفاوتی در سبک زندگی نسبت به زنی که حامل یک فرزند دختر است، باشد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Biology of Reproduction منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل