نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت میکروسکوپ لیزری برای تشخیص سریع سلول های سرطانی

به گزارش سیناپرس، با استفاده از ترکیبی از میکروسکوپ اسکن لیزری و نشانگرهای تومور فلورسنت، پزشکان می توانند سلول های سرطانی باقی مانده را بلافاصله پس از عمل تشخیص دهند.
برداشتن تومور با جراحی یک فرآیند ظریف است. بافت سرطانی باید به طور کامل، با دقت زیاد و با کمترین برش ممکن برداشته شود. پس از آن، به ویژه در مورد تومورهای مغزی، جراح باید مطمئن شود که تمام سلول های سرطانی به طور کامل حذف شده اند.

اکنون، محققان آلمانی ادعا می کنند که با ترکیب میکروسکوپ های اسکن لیزری و نشانگرهای تومور فلورسنت، راه حلی سریع و قابل اعتماد برای این مشکل پیدا کرده اند. با استفاده از میکروسکوپ، پزشکان می ‌توانند بافت اطراف ناحیه ‌ای را که تومور از آن برداشته شده است، بدون خروج بیمار از اتاق عمل بررسی کنند.

مایکل شولز (Michael Scholles) رئیس مرکز فراونهوفر برای سیستم ‌های میکروالکترونیک و نوری توضیح داد: یک نشانگر فلورسنت که از قبل اعمال می ‌شود به پزشکان اجازه می ‌دهد تا سلول‌ های سرطانی را که ممکن است پس از جراحی باقی مانده را ببینند. سپس این سلول‌ها را می ‌توان به طور کامل و با دقت زیادی از بین برد.

این فناوری در مرکز فراونهوفر (Fraunhofer) در ارفورت توسعه یافته است، جایی که محققان روی فناوری ‌های کلیدی در زمینه ‌های علوم زیستی، میکروالکترونیک، اپتیک و فوتونیک کار می‌ کنند. 

کارشناسان مفهوم میکروسکوپ اسکن لیزری را با استفاده از یک آینه میکرواسکنر ساخته شده با فناوری سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی توسعه دادند. در داخل میکروسکوپ، آینه با سرعت چندین هزار بار در ثانیه نوسان می کند و نور لیزر آبی با طول موج ۴۸۸ نانومتر را نقطه به نقطه بر کل میدان تصویر هدایت می کند. به گزارش سیناپرس،این آینه به طور همزمان نور فلورسنت ساطع شده از بافت را به سمت یک آشکارساز نوری بسیار حساس هدایت می کند. سیگنال های ردیاب نوری می توانند برای ساختن یک تصویر دو بعدی استفاده شوند. همچنین می توان تصاویر را در سطوح مختلف ضبط کرد، به طوری که سلول های تومور در زیر سطح نیز قابل مشاهده می شوند.

شولز در این باره گفت: این اتفاق به این معنی است که برای اولین بار، یک میکروسکوپ اسکن لیزری پرتابل و قدرتمند می ‌تواند درست در کنار بیمار در اتاق عمل قرار گیرد.

به گفته سازندگان، قبل از اینکه میکروسکوپ بتواند سلول های سرطانی را شناسایی کند، ابتدا باید خود سلول ها علامت گذاری شوند. محققان از تخصص زیست‌ پزشکی برای تولید یک مایع نشانگر تومور فلورسنت استفاده کردند که باعث می‌ شود سلول‌ های سرطانی در زیر میکروسکوپ بدرخشند. تیم تحقیقاتی این نشانگرها را برای استفاده در تومورهای مغزی و پوستی توسعه داده و در حال حاضر در حال بررسی هستند که آیا انواع دیگر تومورها به طور مشابه واکنش نشان خواهند داد. 

به گزارش سیناپرس، پس از برداشتن تومور، نشانگر تومور به بافت اطراف اعمال شده و میکروسکوپ اسکن لیزری مستقیماً بالای زخم قرار می گیرد. هنگامی که پرتو لیزر آبی میکروسکوپ با سلول های سالم مواجه می شود، نور منعکس شده توسط فیلترهای دو رنگ مسدود می شود، فیلترهایی که توانایی عبور تنها طول موج های خاص را دارند. در نتیجه، تصویر روی نمایشگر میکروسکوپ برای آن سلول‌ها سیاه می‌ ماند.

با این حال، اگر لیزر آبی با سلول ‌های سرطانی مواجه شود، نشانگر تومور یک سبز فلورسنت ساطع می ‌کند. این نور از فیلترهای دو رنگ عبور کرده و به صورت نقطه یا وصله سبز رنگ روی نمایشگر ظاهر می شود. گفتنی است که وضوح سیستم به قدری بالا است که حتی سلول های سرطانی را می توان تشخیص داده و روی صفحه نمایش نشان داد.

شولز در انتها گفت: با وجود این فناوری می ‌توان عمل ‌های جراحی را سریع ‌تر تکمیل کرده و بیماران را از بیهوشی خارج کرد. این فناوری همچنین شانس بیمار را برای بهبودی کامل و دائمی بهبود می‌ بخشد، زیرا حذف کامل تمام سلول‌های سرطانی را تضمین می ‌کند.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: labonline

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل