۲۷ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر قرار گرفتند

رتبه بندی تأثیرات دانشگاه‌ها برای اولین بار سال ۲۰۱۹ از سوی نظام رتبه بندی بین‌المللی تایمز انجام شد. تایمز در این رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی می‌کند. اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که مؤسسه تایمز برای این رتبه بندی از آنها استفاده کرده است.

تایمز از شاخص‌های دقیق برای ارائه مقایسه‌های جامع و متعادل در چهار زمینه گسترده تحقیق، مدیریت، دسترسی و آموزش استفاده کرده است.

تحقیق: بارزترین و سنتی‌ترین راهی که دانشگاه می‌تواند در ارائه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) کمک کند و منظور از تحقیق موضوعات مرتبط با این اهداف است.

مدیریت: دانشگاه‌ها متولی منابع قابل توجهی از جمله منابع فیزیکی و منابع انسانی شامل کارمندان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان هستند. نحوه عملکرد آنها در مدیریت این منابع یکی از عوامل اصلی رسیدن به توسعه پایدار مدنظر است.

دسترسی: دستیابی به آموزش عالی بسیار مهم است و کاری که دانشگاه‌ها با جوامع محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی خود انجام می‌دهند یکی دیگر از راه‌های اصلی تأثیرگذاری آنها بر توسعه پایدار است.

آموزش: آموزش اهمیت زیادی در اهداف توسعه پایدار دارد زیرا هم به اطمینان از وجود پزشکان ماهر و کافی برای ارائه خدمات سلامت کمک می‌کند و هم به دانش آموختگان برای رسیدن به آینده شغلی مناسب کمک می‌کند.

بر اساس معیارهای نظام بین‌المللی تایمز اگر داده‌های مرتبط با هر دانشگاه حداقل با ۳ هدف مرتبط بوده در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نظام بین‌المللی رتبه بندی تایمز تقسیم بندی نمرات هر یک از اهداف را در روش تحقیق خود تشریح کرده است.

شاخص‌های اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) شامل ۱۷ شاخص است که رتبه بندی تایمز عملکرد دانشگاه را در همه این شاخص‌ها ارزیابی می‌کند.

شاخص‌ها: ۱: بدون فقر، ۲: بدون گرسنگی، ۳: سلامتی و رفاه خوب، ۴: آموزش با کیفیت، ۵: برابری جنسیتی، ۶: آب تمیز و بهداشتی، ۷: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۸: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۱۰: کاهش نابرابری، ۱۱: شهرها و جوامع پایدار، ۱۲: مصرف و تولید مسئولانه، ۱۳: اقدامات آب و هوا، ۱۴: زندگی در زیر آب، ۱۵: زندگی در خشکی، ۱۶: صلح، عدالت و نهادهای قوی و ۱۷: مشارکت برای اهداف

داده‌های مورد استفاده به نزدیک‌ترین سال تحصیلی به ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۰ اشاره دارد. با این حال، در برخی موارد، به دلیل اختلال ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹، داده‌ها مربوط به سال ۲۰۱۹ است. محدوده تاریخ برای هر معیار در سند روش شناسی کامل مشخص شده است.

۲۷ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی اثرگذاری دانشگاه‌ها ۲۰۲۲

دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه کردستان، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه تبریز، دانشگاه اراک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه مراغه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

جدول رتبه بندی دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه بندی موثرترین دانشگاه‌ها ۲۰۲۲

ردیفرتبه جهانیدانشگاهنمره کلنمره در شاخص
۱۱۰۱-۲۰۰دانشگاه علوم پزشکی ایران۸۲.۱–۸۸.۵۹۵.۶: سلامتی و رفاه خوب. ۸۶.۵: آموزش با کیفیت. ۷۷.۷: کاهش نابرابری. ۵۸.۸–۷۰.۲: مشارکت برای اهداف
۲۲۰۱-۳۰۰دانشگاه علوم پزشکی سمنان۷۶.۹–۸۲.۰۷۳.۹–۷۹.۶: سلامتی و رفاه خوب. ۷۴.۵: بدون فقر. ۶۷.۷–۷۳.۱: آموزش با کیفیت. ۷۶.۷–۸۳.۰: مشارکت برای اهداف
۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه علوم پزشکی اصفهان۷۲.۰–۷۶.۷۸۴.۶: سلامتی و رفاه خوب، ۶۶.۲: برابری جنسیتی، ۶۴.۷–۷۰.۲: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۴۳۰۱-۴۰۰دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی۷۲.۰–۷۶.۷۹۱.۴: سلامتی و رفاه خوب، ۷۰.۱–۸۵.۴: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۷۰.۵: بدون فقر، ۵۰.۲–۵۸.۷: مشارکت برای اهداف
۵۴۰۱-۶۰۰دانشگاه علوم پزشکی کردستان۶۵.۰–۷۱.۹۷۳.۹–۷۹.۶: سلامتی و رفاه خوب، ۶۷.۷–۷۳.۱: آموزش با کیفیت، ۳۹.۶–۴۸.۳: برابری جنسیتی، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۶۴۰۱-۶۰۰دانشگاه محقق اردبیلی۶۵.۰–۷۱.۹۶۱.۱–۶۸.۱: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۵۶.۶–۶۸.۱: آب تمیز و بهداشتی، ۵۵.۲–۶۵.۸: بدون گرسنگی، ۵۰.۲–۵۸.۷: مشارکت برای اهداف
۷۶۰۱-۸۰۰دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز۵۷.۳–۶۴.۹۷۳.۹–۷۹.۶: سلامتی و رفاه خوب، ۳۸.۹–۵۳.۳: شهرها و جوامع پایدار، ۳۹.۶–۴۸.۳: برابری جنسیتی، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۸۶۰۱-۸۰۰دانشگاه کاشان۵۷.۳–۶۴.۹۷۴.۶: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۴۷.۳–۵۶.۴: آب تمیز و بهداشتی، ۴۹.۸–۵۸.۰: آموزش با کیفیت، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۹۶۰۱-۸۰۰دانشگاه علوم پزشکی کاشان۵۷.۳–۶۴.۹۶۸.۷–۷۳.۸: سلامتی و رفاه خوب، ۵۳.۵–۵۹.۵: برابری جنسیتی، ۴۵.۰–۵۵.۲: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۱۰۶۰۱-۸۰۰دانشگاه کردستان۵۷.۳–۶۴.۹۵۲.۳–۶۷.۶: زندگی در زیر آب، ۵۵.۲–۶۵.۸: بدون گرسنگی، ۵۳.۴–۶۰.۰: شهرها و جوامع پایدار، ۵۰.۲–۵۸.۷: مشارکت برای اهداف
۱۱۶۰۱-۸۰۰دانشگاه صنعتی شریف۵۷.۳–۶۴.۹۹۶.۶: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۵۵.۳–۵۹.۵: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۴۷.۳–۵۶.۴: آب تمیز و بهداشتی، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۱۲۶۰۱-۸۰۰دانشگاه تربیت مدرس۵۷.۳–۶۴.۹۷۰.۱–۸۵.۴: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۵۶.۶–۶۸.۱: آب تمیز و بهداشتی، ۴۹.۶–۵۵.۱: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۱۳۶۰۱-۸۰۰دانشگاه تهران۵۷.۳–۶۴.۹۷۰.۱–۸۵.۴: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۵۵.۳–۵۹.۵: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۴۴.۹–۵۵.۱: بدون گرسنگی، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۱۴۶۰۱-۸۰۰دانشگاه علوم پزشکی زنجان۵۷.۳–۶۴.۹۶۸.۷–۷۳.۸: سلامتی و رفاه خوب، ۵۹.۶–۶۴.۶: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۵۵.۱–۶۲.۴: کاهش نابرابری، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۱۵۸۰۱-۱۰۰۰دانشگاه صنعتی امیرکبیر۵۰.۳–۵۷.۲۹۵.۵: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۴۹.۸–۵۸.۰: آموزش با کیفیت، ۳۶.۵–۴۵.۵: اقدامات آب و هوا، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۱۶۸۰۱-۱۰۰۰دانشگاه علوم پزشکی اراک۵۰.۳–۵۷.۲۵۳.۵–۵۹.۵: برابری جنسیتی، ۴۱.۷–۴۹.۷: آموزش با کیفیت، ۲۷.۰–۴۱.۴: سلامتی و رفاه خوب، ۵۰.۲–۵۸.۷: مشارکت برای اهداف
۱۷۸۰۱-۱۰۰۰دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل۵۰.۳–۵۷.۲۵۵.۲–۶۱.۰: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۴۵.۰–۵۵.۲: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۴۴.۹–۵۵.۱: بدون گرسنگی، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۱۸۸۰۱-۱۰۰۰دانشگاه علوم پزشکی قم۵۰.۳–۵۷.۲۸۰.۱: سلامتی و رفاه خوب، ۳۵.۷–۴۸.۲: کاهش نابرابری، ۲.۹–۳۳.۶: آموزش با کیفیت، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۱۹۸۰۱-۱۰۰۰دانشگاه شهید باهنر کرمان۵۰.۳–۵۷.۲۴۹.۸–۵۸.۰: آموزش با کیفیت، ۵۳.۴–۶۰.۰: شهرها و جوامع پایدار، ۴۵.۸–۵۴.۶: اقدامات آب و هوا، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۲۰۸۰۱-۱۰۰۰دانشگاه تبریز۵۰.۳–۵۷.۲۵۵.۳–۵۹.۵: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۵۷.۶–۶۹.۸: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۴۹.۸–۵۸.۰: آموزش با کیفیت، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف
۲۱۱۰۰۰دانشگاه اراک۹.۲–۵۰.۲۴۹.۶–۵۵.۱: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۴.۲–۴۱.۵: مصرف و تولید مسئولانه، ۲۷.۰–۴۱.۴: سلامتی و رفاه خوب، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۲۲۱۰۰۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد۹.۲–۵۰.۲۵۵.۲–۶۱.۰: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۴۷.۵–۵۳.۸: بدون فقر، ۴۱.۵–۵۳.۲: سلامتی و رفاه خوب، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۲۳۱۰۰۰دانشگاه صنعتی کرمانشاه۹.۲–۵۰.۲۵۵.۲–۶۱.۰: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۳۳.۷–۴۱.۶: آموزش با کیفیت، ۱۳.۱–۳۸.۰: آب تمیز و بهداشتی، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۲۴۱۰۰۰دانشگاه مراغه۹.۲–۵۰.۲۴۹.۶–۵۵.۱: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۴۱.۷–۴۹.۷: آموزش با کیفیت، ۲۸.۷–۳۹.۵: برابری جنسیتی، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۲۵۱۰۰۰دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی۹.۲–۵۰.۲۳۹.۶–۴۸.۳: برابری جنسیتی، ۴۰.۴–۵۶.۱: صلح، عدالت و نهادهای قوی، ۰.۶–۳۸.۸: شهرها و جوامع پایدار، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۲۶۱۰۰۰دانشگاه صنعتی شیراز۹.۲–۵۰.۲۶۱.۱–۶۸.۱: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۴۱.۷–۴۹.۷: آموزش با کیفیت، ۲۷.۹–۴۶.۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۱.۶–۴۱.۴: مشارکت برای اهداف
۲۷۱۰۰۰دانشگاه سیستان و بلوچستان۹.۲–۵۰.۲۳۸.۹–۵۳.۳: شهرها و جوامع پایدار، ۲۷.۹–۴۶.۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۲۸.۷–۳۹.۵: برابری جنسیتی، ۴۱.۵–۵۰.۱: مشارکت برای اهداف

رتبه بندی تاثیر ۲۰۲۲ ویرایش چهارم است و رتبه بندی کلی شامل ۱۴۰۶ دانشگاه از ۱۰۶ کشور / منطقه است. برترین دانشگاه جهان در این رتبه بندی دانشگاه وسترن سیدنی از کشور استرالیا است.

۱۰ دانشگاه اول این رتبه بندی در سال ۲۰۲۲ به ترتیب دانشگاه Western Sydney از استرالیا، دانشگاه ایالتی آریزونا از آمریکا، دانشگاه Western از کانادا، دانشگاه پادشاه عبدالعزیز از عربستان سعودی و دانشگاه Sains از مالزی (رتبه چهارم مشترک)، دانشگاه اوکلند از نیوزلند، دانشگاه Queen’s از کانادا، دانشگاه نیوکاسل از بریتانیا، دانشگاه منچستر از بریتانیا، دانشگاه Hokkaido از ژاپن هستند.

منبع : مهر

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا