شناسایی نوع جدیدی از باکتری‌ های دوستدار پلاستیک

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انواع جدیدی از باکتری‌ های دوستدار پلاستیک را یافته ‌اند که در اعماق دریاها به پلاستیک ها متصل شده و قادر به پیمایش اقیانوس هستند.

این تیم پژوهشی برای اولین بار کشف کرد که این باکتری های دوستدار پلاستیک در اعماق دریا تنها یک درصد از کل جامعه باکتریایی را تشکیل می دهند. این تحقیق نشان می‌ دهد که این باکتری ‌ها ممکن است با اتصال به پلاستیک بتوانند اعماق دریا را طی کرده و اتصال میکروبی را در محیط ‌های دیگر افزایش دهند. 

برای کشف این اسرار پلاستیکی در اعماق دریا، این تیم پژوهشی از یک فرودگر در اعماق دریا در شمال شرقی اقیانوس اطلس استفاده کرد تا عمدا دو نوع پلاستیک، پلی اورتان و پلی استایرن را در اعماق 1800 متری غرق و سپس بازیابی کند. به گزارش سیناپرس،این روش به حل این مسئله کمک می ‌کند که پلاستیک ‌ها و متعاقباً درک ما از جامعه میکروبی متصل به پلاستیک چگونه است.

در ادامه دانشمندان ترکیبی از باکتری ‌های زنده متنوع از جمله Calorithrix، که در سیستم‌ های اعماق دریا نیز یافت می‌ شود و Spirosoma، را مشاهده کردند. سایر باکتری‌ها شامل متیلوتروفیک دریایی که گروهی از باکتری‌های جدا شده از تراوش متان در اعماق دریا، و Aliivibrio، که یک پاتوژن است را مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه محققان همچنین یک سویه جدید از باکتری های دوست دار پلاستیک را به نام Halomonas titanicae پیدا کردند که در اصل از RMS تایتانیک جدا شده بود. در حالی که این میکروب زنگ ‌خوار در ابتدا در کشتی غرق شده یافت شد، محققان اکنون دریافتند که این میکروب به پلاستیک چسبیده و توانایی تخریب پلاستیک با کریستال پایین را دارد.

مکس کلی (Max Kelly) پژوهشگر دانشکده علوم طبیعی و محیط زیست دانشگاه نیوکاسل در این باره گفت: دریاهای عمیق بزرگ ‌ترین اکوسیستم روی زمین بوده و احتمالاً یک گودال بزرگ برای اکثریت قریب به اتفاق پلاستیک ‌هایی است که وارد محیط ‌زیست دریایی می ‌شوند.

تیم ما با ترکیب کارشناسان اعماق دریا، مهندسان و میکروبیولوژیست های دریایی، به روشن کردن وضعیت جامعه باکتریایی کمک می کند که می توانند به پلاستیک بچسبند تا سرنوشت نهایی پلاستیک اعماق دریا را آشکار کنند.

به گزارش سیناپرس، میکروپلاستیک ها با اندازه قطعه هایی با قطر کمتر از 5 میلی متر، 90 درصد زباله های پلاستیکی موجود در سطح اقیانوس را تشکیل می دهند و مقدار پلاستیکی که وارد اقیانوس می شود به طور قابل توجهی بیشتر از تخمین های پلاستیک شناور در سطح اقیانوس است. باکتری‌ های دوستدار پلاستیک که در این مطالعه یافت شده ‌اند بخش کوچکی از جامعه پلاستیکی در محیط زیست را نشان داده و تأثیرات اکولوژیکی در حال ظهور آلودگی پلاستیک در اقیانوس ها را برجسته می‌ کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Pollution منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا