دایناسورها چگونه می خوابیدند؟

به گزارش سیناپرس، اطلاعات ما در مورد دایناسورها بسیار محدود بوده و منحصر به مطالعه شواهد فسیل شده ای است که از میلیون ها سال پیش باقی مانده اند. به همین دلیل اطلاعات فعلی دیرینه شناسان از نحوه زندگی دایناسورها نمی تواند تصویر جامع و دقیقی از زندگی گونه های مختلف این جانوران در اختیار دنیای علم قرار دهد.

در این میان یکی از مواردی که تاکنون مشخص نشده بود، نحوه خوابیدن دایناسورها است. در حقیقت هر چقدر هم که تصورش عجیب باشد، دایناسورها نیز مانند سایر موجودات زنده نیاز به استراحت داشته و می ‌خوابیدند.

حال این سوال مطرح است که آیا آن ها دراز می کشیدند یا ایستاده می خوابند؟ به گزارش سیناپرس، آیا آنها به سرعت استراحت می کنند یا خواب این جانوران طولانی بود؟ ما واقعاً به طور دقیق جواب  این پرسش ها را نمی دانیم.

خوشبختانه یافته های فسیلی کشف شده نشان می دهد که دستکم  یک دایناسور وجود دارد که عادات خوابش به خوبی درک شده است. این دایناسور دارای ابعادی مشابه یک سگ کوچک بوده و از نظر جانور شناسی جز اقوام و نزدیک پرندگان محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، دیرینه شناسان در یافته های جدید خود دو اسکلت از این دایناسور ۱۲۵ میلیون ساله فسیل شده در حالت خواب را کشف کرده اند. بر پایه شواهد موجود، به نظر می رسد که فوران آتشفشانی این دایناسورها را در حالی که در حال چرت زدن بودند خفه کرده و  سپس این جانوران زیر لایه ای قطور از خاکستر دفن شده اند.

این رویداد در دنیای دیرینه شناسی و باستان شناسی بی سابقه نبوده و مشابه آن در برخی مناطق باستانی مانند شهرهای پمپئی و هرکولانیوم در امپراتوری روم رخ داده بود.

دیرینه شناسان با بررسی این دایناسورهای فسیل شده دریافتند که آن ها دقیقا در همان حالت خواب پرندگان امروزی قرار داشتند. به گزارش سیناپرس، در واقع این دایناسورها در هنگام خواب به گونه ای بودند که  بدنشان به صورت تاب خورده قرار گرفته و سرشان را روی بازو و نیم تنه قرار می دادند. امروزه بیشتر گونه های پرندگان به این شکل می خوابند تا گرما را در بدن خود حفظ کنند.

در این میان باید توجه داشت که این نوع خوابیدن برای موجودات خونگرم یک امر ضروری است و نوع خوابیدن دایناسورهای فوق می تواند نشان دهنده این مساله باشد  که برخی از دایناسورها نیز خون گرم بودند.