نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان آب خوردن، سیگار کشیدن و مسواک زدن در متاورس مهیا شد

"متاورس" به‌ عنوان مکانی معرفی شده است که مردم می‌توانند در آن فانتزی‌های خود را ببینند و انجام دهند، حال چه مبارزه با دشمنان‌شان در میدان نبرد باشد و چه رفتن به قرار ملاقات با دختر رویاهایشان. اما برای اینکه این تجربیات بسیار شبیه به واقعیت باشند، نمی‌توان تنها به دیدن و شنیدن در این فضا اکتفا کرد، بلکه احساس لامسه نیز بسیار مهم است.

اکنون دانشمندان در دانشگاه "کارنگی ملون" فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که با ارسال احساساتی شبیه به واقعیت به لب‌ها، دندان‌ها و زبان می‌تواند کارهایی نظیر بوسیدن، مسواک زدن، سیگار کشیدن و آشامیدن آب را در متاورس شبیه‌سازی کند.

دانشمندان هدست واقعیت مجازی(VR) را با تجهیز به فناوری بازخورد لمسی تغییر داده‌اند، به این معنی که با اعمال نیرو، ارتعاش و حرکات، حس لامسه و بازخورد حسی و لمسی را شبیه‌سازی می‌کند.

آنها از آرایه نازکی از مبدل‌ها استفاده کردند که در قسمت زیرین هدست واقعیت مجازی ادغام شده‌ و انرژی حاصل از امواج فراصوت را به سمت قسمت‌های مختلف دهان هدایت می‌کند.

می‌توان از این فناوری علاوه بر شبیه‌سازی حس بوسیدن، برای نوشیدن آب یا کشیدن یک نخ سیگار استفاده کرد.

نمونه اولیه این هدست که نسخه ارتقا یافته هدست "Oculus Quest ۲" است، توسط محققان گروه "رابط‌های آینده" در دانشگاه "کارنگی ملون" در پیتسبورگ پنسیلوانیا ساخته شده است.

نکته مهم این است که این هدست اصلاح شده نیازی به قرار دادن تجهیزاتی در مقابل یا داخل دهان کاربر ندارد.

به گفته دانشمندان، دهان برخلاف اینکه از نظر حساسیت پس از نوک انگشتان در جایگاه دوم قرار دارد، تاکنون تا حد زیادی به عنوان یک هدف لمسی در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نادیده گرفته شده است.

معمولاً فناوری بازخورد لمسی از طریق دسته‌های بازی در بازی‌های رایانه‌ای، ارتعاش‌هایی را به دست‌های فرد اعمال می‌کند، مانند احساس ارتعاش در بازی فوتبال و هنگامی که توپ به تیرک دروازه برخورد می‌کند.

محققان می‌گویند: نزدیکی دهان به هدست واقعیت مجازی فرصت قابل توجهی را برای فعال کردن جلوه‌های لمسی درون و روی دهان، آن هم بدون نیاز به سیم‌کشی یا پوشیدن لوازم جانبی اضافی فراهم می‌کند. ما یک آرایه نازک، فشرده و پرتوده از مبدل‌های فراصوت ایجاد کردیم که می‌تواند اثرات بازخورد لمسی را بر روی دهان ایجاد کند. نکته مهم این است که همه این اجزا در هدست یکپارچه شده‌اند، به این معنی که کاربر نیازی به پوشیدن لوازم جانبی اضافی ندارد.

فناوری بازخورد لمسی(Haptic) که بر تحریک حواس مختلف غیر از دیدن و شنیدن تمرکز دارد، برای تحقق دنیای متاورس ضروری است.

اصطلاح «متاورس» اولین بار در یک رمان در سال ۱۹۹۲ برای توصیف فضاهای غوطه‌ورانه و مشترکی که در پلتفرم‌های مختلف قابل دسترسی هستند، به معنی جایی که دنیای فیزیکی و دیجیتالی ادغام می‌شوند، ابداع شد.

"مارک زاکربرگ" که در سال ۲۰۰۴ پلتفرم "فیسبوک" را در اتاق خوابگاه خود در دانشگاه "هاروارد" تأسیس کرد، "متاورس" را به عنوان یک "اینترنت تجسم یافته" توصیف کرده است.

کاربران فیسبوک طی چند سال آینده می‌توانند از این پلتفرم نه فقط بر روی تلفن یا رایانه خود، بلکه با استفاده از هدست واقعیت مجازی استفاده کنند. به عنوان مثال آنها به ‌جای کشیدن انگشت روی نمایشگر دستگاه، می‌توانند به طور بالقوه با دوست فیسبوکی خود در یک فضای مجازی ملاقات کنند و به صورت صوتی با آواتارهای یکدیگر چت کنند.

شرکت "فیسبوک" به منظور نمایش تمرکز خود روی توسعه دنیای "متاورس" و به عنوان بخشی از پروژه بلندمدت خود برای تحقق آن در ماه اکتبر سال گذشته میلادی نام خود را به "متا" تغییر داد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل