نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

50 درصد بازار فروش خودروهای برقی در دست چینی ها

به گزارش سیناپرس به نقل از forbes، در دوسال گذشته، همه گیری جهامی کرونا باعث شد بسیاری از کشورها به دلیل رکود اقتصادی، به سمت برنامه های محرک اقتصادی حرکت کنند و بسیاری از آنها نیز زیرساخت ها و تغییرات اقلیمی را در خط مقدم برنامه های خود قرار دادند که به عنوان واضح ترین نمونه از دولت بایدن می توان به طرح تقویت تولید خودروهای برقی اشاره کرد. 

اما مساله مهم اینجاست که تنها تغییر سبک زندگی الکتریکی راه حل تغییرات آب و هوایی نیست. در حال حاضر، منابع تجدیدپذیر 29 درصد تولید برق جهان را تشکیل می دهند. امروزه، انرژی تجدیدپذیر مانند نیروی خورشیدی و بادی گام های بزرگی را در این مسیر برداشته اند که هم از نظر کارآمدی و هم هزینه ها، جذاب تر بوده و نسبت به سوخت های فسیلی رقابتی تر عمل می کنند. 

محققان پیش بینی کرده اند که تأثیر منابع تجدیدپذیر در تولید برق جهان تا سال 2024 تا مرز 50 درصد برسد که مزایای بی شماری را به همراه خواهد داشت. انرژی های تجدیدپذیر به ما این امکان را می دهند که استاندارد زندگی الکتریکی را حفظ کرده و در عین حال تأثیر خود را بر محیط زیست کاهش دهیم و نیازبه تشکیل پایه سرمایه گذاری های آینده در زیرساخت های الکتریکی در جهان را داشته باشیم. 

به عنوان مثال، سیستم حمل و نقلی که براساس سوخت های فسیلی کار می کند، بیش از 20 درصد از تمام انتشار گازهای گلخانه ای جهان را در سال 2016 بر عهده داشت. به گزارش سیناپرس، همان طور که کشورها و مردم دنیا به سمت کاهش اثرات کربنی پیش می روند، سیستم های حمل و نقل برقی نیز به عنوان یکی از برترین راه ها برای داشتن آینده ای بدون گازهای گلخانه ای مطرح می شوند.

امروزه وسایل نقلیه برقی می توانند در مسافت های طولانی همگام با خودروهای سوخت فسیلی حرکت کرده و حتی با آنها رقابت کنند و دولت هایی که از نظر تولید خودروهای برقی جایگاه خوبی دارند، شبکه های ایستگاه شارژ برقی را در سراسر کشور به منظور تسهیل راه اندازی کرده اند. 

در تحقیقات جدیدی که روی بازار جهانی خودروهای برقی صورت گرفت، مشخص شد که در سال 2021 بالغ بر 6/5 میلیون خودروی برقی در دنیا فروخته شده است که نسبت به سال 2020 حدود 109 درصد رشد داشته است. به گزارش سیناپرس، به طورکلی، بازار جهانی خودروهای برقی در سال 2021 به رغم ادامه مقابله با محدودیت های کرونایی و کمبود تراشه، تنها با 4 درصد رشد مواجه شد. فروش خودروهای برقی در سال گذشته 9 درصد فروش تمام خودروهای مسافربری را به خود اختصاص داد. 

تنها 85 درصد فروش جهانی خودروهای برقی به مشتریان چینی و اروپایی تعلق می گیرد. حدود 3/2 میلیون خودروی برقی در سال 2021 در چین به فروش رسید که 15 درصد فروش کل خودروهای جدید و 50 درصد از کل فروش جهانی خودروهای برقی را تشکیل می دهد. به گزارش سیناپرس به نقل از canalys، همچنین 2/3 میلیون خودروی برقی نیز در اروپا به فروش رسید که 19 درصد خودروهای جدید را شامل می شوند.

در مقایسه با این آمار و رشد تقاضا، تنها 4 درصد از خودروهای جدیدی که در سال 2021 در آمریکا به فروش رسیده، خودروهای برقی بوده اند که حدود 535 هزار خودرو را شامل می شد. حدود 15 درصد از فروش خودروهای جدید در سال 2021 در کشور چین خودروهای برقی بوده اند که در مقایسه با سال 2020 بیش از دو برابر شده بود اما هنوز می توان امیدوار بود که این بازار در سال 2022 و بعد از آن هم به رشد خود ادامه دهد.

اروپا بالاترین سطح پذیرش خودروی برقی 

خودروسازان قدیمی در اروپا رشد خوبی در زمینه تولید خودروهای برقی داشته اند. به گزارش سیناپرس، در این میان، خودروی Model 3 تسلا در سال 2021، بهترین فروش خودروی برقی را در اروپا به خود اختصاص داد اما گروه فولکس واگن با توجه به فروش خوبی که در مدل های متعدد آئودی، اسکودا و VW داشت، به عنوان برترین تولیدکننده خودروهای برقی شاخته شد. 
با توجه به رشد چشمگیر خودروهای برقی در اروپا، بسیاری از کشورهای اروپایی بیش از یک چهارم فروش خودروهای جدید خود را به خودروهای برقی اختصاص داده اند.

برترین بازار سازندگان خودروهای برقی در دنیا

طبق رده بندی صورت گرفته، خودروی تسلا با سهم 14 درصدی از بازار خودروهای برقی، برترین تولیدکننده این خودروها در دنیا به شمار می روند. بعد از آن، کمپانی فولکس واگن با سهم 12 درصدی از فروش، در رتبه دوم قرار می گیرد. این کمپانی میزان فروش خود از این خودروها را در مقایسه با سال 2020، به دو برابر رساند که بیشتر آن سهم بازار اروپا در سال 2021 شد. 

کمپانی چینی «سایک موتور» هم با سهم 11 درصدی از فروش، سومین کمپانی تولیدکننده خودروهای برقی است و پس از آن کمپانی BYD با سهم فروش 9 درصدی در رده چهارم قرار گرفته است که میزان فروش آن در سال 2021 بیش از 200 درصد رشد داشته است. به گزارش سیناپرس، پس از آن کمپانی Stellantis با سهم بازار 6 درصدی و BMW با سهم 5 درصدی از بازار فروش خودروهای برقی در سال 2021 در رده های پنجم و ششم قرار گرفته اند. این کمپانی با رشد فروش 70 درصدی روبرو شده است. 
 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل