نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از واکسن های مختلف موثرتر است

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات جدید خود به بررسی اثربخشی واکسن های مختلف کرونا در افراد پرداختند. شرکت ‌کنندگان در این مطالعه واکسن‌ های خود را بین ۲ فوریه و ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ دریافت کردند. آن‌ها افراد مبتلا به عفونت قبلی کرونا را قبل از ۲ فوریه و کسانی که حداقل یک دوز واکسن کووید-۱۹ را قبل از آن تاریخ دریافت کرده بودند، از مطالعات خود حذف کردند.

در مجموع ۴ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۵۴۶ نفر دو دوز واکسن خود را از نوع کرونا واک دریافت (CoronaVac) و بعداً دوز تقویت کننده خود تزریق کردند. نتایج نشان می دهد که 46.5 درصد از شرکت کنندگان واکسن تقویت کننده آسترازنکا، 48.9 درصد تقویت کننده فایزر و 4.5 درصد دوز سوم را مشابه دو دوز نخست دریافت کردند.

این مطالعه نشان می‌دهد که دریافت یک تقویت ‌کننده مشابه دو دوز نخست، ۷۹ درصد اثربخشی واکسن را در برابر عفونت علامت‌دار کرونا ایجاد کرده است. همچنین نرخ حفاظت ۸۶ درصدی در برابر بستری‌ های مرتبط با کووید، نرخ حفاظتی ۹۲درصدی در برابر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و نرخ حفاظتی ۸۷ درصدی در برابر مرگ ایجاد کرد.

در مقایسه، محققان دریافتند که بیماران پس از دریافت تقویت کننده دوز سوم از برندی متفاوت مانند فایزر، ۹۷ درصد اثربخشی واکسن داشتند. به گزارش سیناپرس،آنها همچنین از ۹۶ درصد محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان و بستری در آی سی یو برخوردار بودند. دریافت تقویت ‌کننده از برندی متفاوت همچنین به نرخ ۹۷ درصدی محافظت در برابر مرگ ناشی از کووید منجر شد.

برای افرادی که تقویت کننده آسترازنکا دریافت کردند، اثربخشی واکسن آنها ۹۳درصد بود. همچنین ۹۸ درصد از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و ۹۹  درصد از بستری شدن در آی سی یو محافظت می کند.

یافته ‌های این مطالعه نشان می ‌دهد که دریافت هر نوع واکسن تقویت ‌کننده سوم به میزان بیشتری از شما در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ در طول همه ‌گیری محافظت می ‌کند. با این حال، دریافت واکسن متفاوت از ایمن سازی اولیه، سطح محافظت شما را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس،در خاتمه گفتنی است این تیم تحقیقاتی، یافته های خود را که در مجله The Lancet Global Health منتشر شده است، در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا ارائه کردند.

مترجم: مریم عالمی
منبع: studyfinds
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل