نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رکورد پرش در دنیای روبات ها شکسته شد

به گزارش سیناپرس، دانشمندان و طراحان علوم روباتیک موفق به ساخت نوعی روبات شده اند که قادر به پرش به ارتفاع بیش از ۳۰ متر بوده و می تواند جهشی حدود ۱۰۰ برابر قد خود داشته باشد. گفتنی است این روبات از جامپرهای مهندسی شده قبلی و بهترین جامپرهای بیولوژیکی بهتر عمل می کند. این یافته ها می تواند نحوه استفاده ما از ربات های جهنده با قابلیت پرش را تغییر داده و سطح جدیدی از عملکرد را برای پرش های مهندسی شده مصنوعی ایجاد کند.
در حقیقت برای چندین دهه، مهندسان ماشین های پرشی را طراحی کرده اند که اغلب از دنیای واقعی و الگوهای زیست شناسی تقلید کرده و یا از طبیعت الهام می گیرند. باید توجه داشت که حداکثر میزان ارتفاع پرش حیوانات به کارآئی ماهیچه های آنها بستگی دارد که مشخص می کند آن ها در چه میزان ارتفاعی می توانند بجهند و به همین دلیل تمامی موجودات زنده دارای محدودیت هایی بر اساس ساختار اسکلتی و عضلانی خود هستند.

در مقابل، ارتفاع پرش یک دستگاه مکانیکی مهندسی شده می‌تواند بسیار بیشتر از نمونه مشابه طبیعی باش. این موضوع به طور خاص اگر به نوعی باشد که روبات مکانیکی فوق از یک موتور چرخشی یا چرخشی استفاده کند که بتواند انرژی را در طول ضربات یا چرخش‌های مکرر ذخیره کند، باعث بهبود عملکرد سیستم می شود.

به گزارش سیناپرس،با بهره گیری از موضوع فوق، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی الیوت هاکس، یک روبات تخصصی مهندسی مصنوعی با قد حدود ۳۰ سانتی متر و وزن ۳۰  گرم طراحی کردند که قادر به پرش به ارتفاع ۳۲ متر و ۹۰ سانتی متر است.به گزارش سیناپرس، این روبات شامل یک موتور دوار برای چند برابر کردن نیروها و فنرها و نوارهای لاستیکی خاصی است که به سیستم اجازه ذخیره انرژی را می دهد. 

اعضای این تیم تحقیقاتی می گویند که یافته های آنها پیامدهای پریدن به عنوان وسیله ای برای حرکت را تغییر داده و نحوه و مکان استفاده از پرش را تغییر می دهد.  به گزارش سیناپرس،به کمک این فناوری، روبات ‌های پرنده می ‌توانند بر موانعی غلبه کنند که قبلاً فقط توسط روبات ‌های پرنده انجام می ‌شد و اگر روبات‌ ها در فضای خارج از زمین و محیطی مانند ماه استفاده شوند به دلیل ضعیف بودن گرانش، ارتفاع پرش آن ها تا ۱۲۵ متر خواهد رسید.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل