نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییرات اقلیمی، انتقال ویروس از حیوان به انسان را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس،بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که توسط محققان بین المللی انجام شده است، پیش بینی می شود تا سال 2070، حداقل 15000 انتقال ویروسی بین گونه ای جدید اتفاق بیفتد که ناشی از تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

این فرصت‌های افزایش یافته برای اشتراک‌گذاری ویروس ها ممکن است خطر جهش بیماری‌های عفونی نوظهور منتقله از حیوانات به انسان را در ۵۰ سال آینده، به‌ویژه در قاره های آفریقا و آسیا افزایش دهند. 

یافته های مورد اشاره، نیاز به ترکیب فعالیت های نظارت بر ویروس ها با ارزیابی تغییرات دامنه گونه ها به دنبال تغییرات اقلیمی را به ویژه در مناطق گرمسیری که محل بسیاری از بیماری های عفونی قابل انتقال از حیوانات به انسان هستند، برجسته می نماید.

با گرم شدن آب و هوا، بسیاری از گونه های جانوری به محیط های جدید سوق داده می شوند و طبعا انگل ها و پاتوژن های خود را نیز به همراه می برند. به گزارش سیناپرس،این تغییرات جغرافیایی ممکن است اشتراک ویروسی را بین گونه‌هایی که قبلاً هیچ گونه تعاملی نداشتند، تسهیل کند.

چنین اتفاقی به نوبه خود ممکن است به سرریز بیماری‌های مشترک انسان و دام از طریق انتقال عوامل بیماری‌زا از حیوانات وحشی به انسان ها کمک کند. 

در این باره، مطالعات کمی این موضوع را ارزیابی کرده اند که تغییرات جهانی چگونه ممکن است بر نقاط بالقوه آینده برای اشتراک گذاری ویروسی و بیماری های نوظهور تأثیر بگذارند.

برای رفع این نقص پژوهشی، پژوهشگرانی از دانشگاه جرج تاون آمریکا اقدام به انجام مطالعه ای کرده اند که در آن چگونگی تغییر محدوده جغرافیایی 3870 گونه پستاندار در پاسخ به سناریوهای مختلف آب و هوایی تا سال 2070 بررسی شده است.

در این پژوهش، محققان مدلی از الگوهای اشتراک‌گذاری ویروسی پستانداران را برای پیش‌بینی فرصت‌های آینده برای انتقال ویروس بین گونه‌ها در زیر مجموعه‌ای از 3139 گونه‌ مختلف حیوانی مورد استفاده قرار داده اند.

به گفته این محققان، انتظار می رود برخوردهای جدید بین گونه های پستانداران در همه جای جهان رخ دهد، اما این اتفاق بیشتر در در مناطقی با تراکم جمعیت انسانی بالا مثلا در مناطق گرمسیری آفریقا و آسیای جنوب شرقی متمرکز خواهد شد.

بر این اساس آن ها می گویند: حداقل 15000 رویداد جدید اشتراک‌گذاری ویروسی بین گونه‌ای تا سال 2070 در نتیجه سازمان‌دهی مجدد توزیع پستانداران مبتنی بر تغییرات آب و هوایی، تحت سناریوی گرمایش 2 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. 

به گزارش خبرگزاریsinapress، آن ها علاوه بر این، پیش‌بینی کرده اند که این رویدادهای اشتراک‌گذاری ویروسی جدید عمدتاً توسط خفاش‌ها هدایت می‌شوند که احتمالاً دارای ویروس‌هایی با احتمال بالایی برای انتقال به انسان هستند.

در این تحقیق اشاره شده است که در حال حاضر و با گرم شدن هوا، تغییرات اقلیمی خاصی ممکن است در نقاط گرم کره زمین برای پراکندگی گونه ها و تکامل ویروسی در حال انجام باشند. 

در واقع، یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که تغییرات آب و هوایی، پتانسیل تبدیل شدن به یک نیروی محرکه غالب برای انتقال ویروسی بین گونه‌ای را دارند و لذا می‌توانند خطر انتقال بیماری‌های عفونی به انسان را افزایش دهند. 

قابل ذکر است این یافته های پژوهشی نگران کننده در نشریه معتبر و پیشگام علم، Nature منتشر شده اند.

مترجم: رها امیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل